تفاوت میان امنیت فناوری اطلاعات (IT) و امنیت سایبری چیست؟ ما در این مقاله قصد داریم شما را با این دو مفهوم آشنا سازیم و نقش آنها را در برابر هکرها و سایر تهدیدات آنلاین بررسی کنیم.

هر دو مقوله فناوری اطلاعات و امنیت سایبری اهداف مشترکی را در زمینه محافظت از افراد، دستگاه ها، داده ها، و دیگر مسائل، دارا می باشند؛ اما هر کدام از آنها بر روی مسائل مختلفی متمرکز هستند و رویکردی کاملاً متفاوت را ارائه می دهند.

مفهوم فناوری اطلاعات در ذخیره و اشتراک گذاری اطلاعات دیجیتال و با بکارگیری شبکه های کامپیوتری، ملزومات سخت افزاری و نرم افزار، خلاصه می گردد. در حالی که امنیت سایبری بیشتر بر محافظت از سیستم های کامپیوتری، دستگاه های دیجیتال، داده ها و دسترسی غیرمجاز به آنها تمرکز دارد.

هر دو مقوله نقش ها و وظائف مخصوص به خود را بر عهده دارند. نوع فعالیت در هر کدام از این دو حوزه هیچ فرقی با یکدیگر ندارد؛ وظیفه اصلی در هر دو حالت محافظت از افراد و اطلاعات در برابر هکرهای الکترونیکی می باشد. هک ها می توانند شامل سرقت هویت، سرقت یا از دست رفتن داده ها، دسترسی غیر مجاز به ایمیل ها یا پایگاه های داده، و یا معرفی نرم افزارهای مخرب، باشند.

در این مقاله می کوشیم به بررسی دقیق تر نقاط اشتراک و تفاوتهای موجود در امنیت فناوری اطلاعات و امنیت سایبری بپردازیم.

 

بهترین ERP در ایران

 

بررسی تفاوت میان فناوری اطلاعات و امنیت سایبری

فناوری اطلاعات بیشتر بر روی سیستم هایی متمرکز است که به ذخیره سازی و انتقال اطلاعات دیجیتالی می پردازند. در مقابل امنیت سایبری  امنیت اطلاعات الکترونیکی ذخیره شده در آن سیستم ها را بر عهده دارد.

امنیت سایبری معمولاً بر روی اطلاعات و زیرساخت های دیجیتالی متمرکز است. ممکن است این زیرساخت ها شامل اتصالات اینترنتی و شبکه های محلی باشند که به ذخیره و اشتراک گذاری اطلاعات می پردازند. بطور خلاصه امنیت سایبری از دسترسی دیجیتالی هکرها به شبکه ها یا داده های مهم، کامپیوترها، و یا برنامه های مهم، ممانعت بعمل می آورد.

عناوین شغلی کارکنان فناوری اطلاعات و امنیت سایبری با توجه به تحصیلات آنها، آموزش ها، تجربیات شغلی و مسئولیت ها، تعیین می گردد و بسیار متنوع می باشد.

یکی از زیرمجموعه های فناوری اطلاعات، با عنوان امنیت فناوری اطلاعات، از دسترسی به کامپیوترها، شبکه ها و اطلاعات، محافظت می کند.  

ممکن است متخصصان امنیت فناوری اطلاعات  برای حفظ دارائی های دیجیتالی و نظارت بر سیستم ها و شبکه های  کامپیوتری در برابر تهدیدات، طرح هایی را اتخاذ می نمایند. همچنین ممکن است که آنها برای محافظت از تجهیزات فیزیکی ذخیره سازی داده، با همان داده ها به فعالیت بپردازند. 

امنیت اطلاعات که یکی از زیرمجموعه های فناوری اطلاعات می باشد؛ امنیت داده و سیستم ها را در برابر دسترسی های غیرمجاز ایجاد می کند. برخی از متخصصان، امنیت سایبری را مطابق با امنیت اطلاعات گروه بندی می کنند. وظائف متخصصان امنیت سایبری، امنیت اطلاعات و فناوری اطلاعات در اغلب مواقع یکدیگر را پوشش می دهند.

امنیت اطلاعات یا InfoSec بر حفظ یکپارچگی و امنیت داده ها حین ذخیره سازی و انتقال، تمرکز دارد. بطور خلاصه عملکرد امنیت اطلاعات کلیه حالت های داده ای را در بر می گیرد.

ممکن است یک متخصص امنیت اطلاعات سیاست هایی را در زمینه امنیت کاربر، شبکه و داده، لحاظ کند و آنها را به اجراء برساند. کارمندان امنیت اطلاعات، مسائل امنیتی را به کاربران شبکه آموزش می دهند و آنها را به رعایت استانداردهای امنیتی تشویق می کنند. همچنین ممکن است آنها به بررسی حوادث بپردازند و به منظور جلوگیری یا حذف تهدیدات؛ وقایع را به ثبت برسانند.

 

 

***جهت ادامه مطلب کلیک کنید***

جویا افزار ماندگار پرسیا ( جام پرسیا ) تولید کننده نرم افزارهای یکپارچه سازمانی  :

 

. نرم افزار برنامه ریزی منابع سازمان ( Enterprise resources planning  ( ERP

. مدیریت زنجیره تامین ( Supply Chain Management ( SCM

. مدیریت منابع مالی ( Financial Resources Management ( FRM

. مدیریت بودجه (Budget Management)

. مدیریت منابع انسانی ( Human Resources Management ( HRM

. برنامه ریزی منابع تولید ( Manufacturing Resources Planning ( MRP

. مدیریت فرایندهای کسب و کار ( Business Process Management ( BPM

. مدیریت ارتباط با مشتری ( Customer Relationship Management ( CRM

. مدیریت وظایف (Task Management)

. هوشمندی کسب و کار Business Intelligent

. داشبورد مدیریتی (Dashboard)

. اتوماسیون اداری ( Office Automation)

. موتور قانون (Rule Engine)

. گزارش ساز( Report Generator)

 

 

 

تماس با واحد مشاوره و اطلاع رسانی : 02188844244

 

 

ارتباط از طریق واتساپ