اختلالات رخ داده متاثر از شیوع کووید 19 در زنجیره ی تامین، چالش هایی را برای متخصصان این حیطه به ارمغان آورده است. با ما همراه باشید...

 

 

 

تأثیر شیوع کووید 19 بر عملکرد زنجیره‌ی تأمین، توجه همگان را از طریق رسانه‌ها به خود جلب کرده است و تغییراتی صنعتی را در پی داشته است. تولیدکنندگان دستمال توالت، دستمال کاغذی و تجهیزات حفاظت فردی با حجم وسیعی از تقاضاها مواجه شده اند و نیازمند اعمال تغییرات در شیفت‌های فوق‌العاده‌ی خود می‌باشند. در پی تعطیلی کافه تریاها و هتل‌ها و رستوران‌ها، کشاورزان به جای فروختن محصولات خود از جمله شیر و تخم‌مرغ، آنها را معدوم می‌سازند. از طرفی در پی افزایش تقاضاها از سوی خانواده‌ها برای سرگرمی فرزندان و همچنین حفظ فعالیت‌های فیزیکی آنها در سرتاسر تابستان، فروش انواع ترامپولین و مجموعه‌های اسباب‌بازی، تجهیزات ورزشی و مبلمان‌هایی مخصوص فضای خارج از منزل شاهد رشدی چشمگیر بوده است. ذکر نمونه‌هایی ازاین‌قبیل تنها بازگوی این مطلب می‌باشند که امروزه اختلالات موجود در زنجیره‌ی تأمین، چالش‌هایی را برای متخصصان این حیطه به ارمغان آورده است.

 ERP

 

اوضاع غیرقابل‌تصور و کمبودهای حاصل از شیوع بیماری در این روزها، یادآور این موضوع می‌باشد که با اختلالات رخ‌داده متأثر از شیوع کووید 19 در بازار، حفظ ارتباط با شرکای تجاری زنجیره‌ی تأمین و توانایی رسیدگی هر چه سریع‌تر به آشفتگی‌های موجود در تقاضا، از اهمیت فوق‌العاده‌ای نسبت به قبل برخوردار گشته است. در پذیرفتن این مطلب که کووید 19 در حال حاضر شایع‌ترین دلیل اختلالات موجود در زنجیره‌ی تأمین می‌باشد شکی وجود ندارد بااین‌وجود، رهبران زنجیره‌ی تأمین به طور دائم خود را برای اتفاقاتی غیرقابل‌پیش‌بینی از جمله کمبود کارگر، بلایای طبیعی، مسائل جغرافیایی - سیاسی و مواردی ازاین‌قبیل آماده می‌سازند. علاوه بر این می‌بینیم که تولیدکنندگان بر صرفه‌جویی تأکید کمتری نموده و بیشتر بر زنجیره‌ی تأمین متصل، چابکی و همکاری متمرکز شده‌اند. بر اساس گزارش 2018 KPMG  ، حدود دو سوم از پاسخ دهندگان صنایع تولیدی معتقد بودند که مفهوم چابکی کسب وکار در عبارت « یک ارز و پول جدید است، اگر آهسته باشیم، قطعاً ورشکسته خواهیم شد»، خلاصه می گردد. هدف اصلی، گسترش منابع سازگار و شبکه‌های زنجیره‌ی تأمین متصل جهت ارائه‌ی هوشمندانه اخبار و پیش‌بینی‌ها به مشتریان می‌باشد.

علاوه بر این، صنعت نسل 4 اثری دگرگون‌کننده بر زنجیره‌های تأمین خط تولید گذاشته است. دیجیتالی کردن فعالیت‌ها با کمک تکنولوژی‌های پیشرفته‌ای از جمله اینترنت اشیاء (IoT)، هوش مصنوعی، تحلیل های پیش گویانه، خودکارسازی فرایند رباتیک (RPA) و سایر موارد، امکان دسترسی بالاتر به اطلاعات شرکای تجاری را فراهم نموده است. به‌عنوان‌مثال با گستردگی قابلیت‌های دیجیتالی، ارائه‌ی مسیری دقیق از محل مواد اولیه و محصولات در هر موقعیتی از جمله در حال سفارش، در دست حمل و یا موجود در مرکز برای شرکت‌ها فراهم می‌گردد. برای بسیاری از تولیدکنندگان، بهبودی اتصال و خودکارسازی و شفافیت کاری با شرکای زنجیره‌ی تأمین، از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد و به همان نسبت آنها را جهت رویارویی با مشکلات آتی همانند کووید 19 و مدل‌های کسب‌وکار از جمله صنعت نسل 4، آماده می‌سازد.

تقویت استراتژی‌های زنجیره‌ی تأمین متصل، مدیران را قادر به افزایش حساسیت و هوشمندی در سرتاسر زنجیره‌ی تأمین نموده است. همچنین تولیدکنندگان با استفاده از قابلیت‌های موجود در صنعت نسل 4 و داده‌های بلادرنگی که بین شرکای زنجیره‌ی تأمین به اشتراک گذاشته شده اند، به رویکردی سریع و هوشمندتر در فرایند تصمیم‌سازی زنجیره‌ی تأمین دست‌یافته‌اند. در ادامه زمینه های توسعه‌ی اتصال زنجیره‌ی تأمین و کاهش خطرات حاصل از شوک‌های زنجیره‌ی تأمین در آینده ذکر گردیده است.

 

***جهت مطاله مقاله اینجا کلیک کنید***

جویا افزار ماندگار پرسیا ( جام پرسیا ) تولید کننده نرم افزارهای یکپارچه سازمانی  :

 

. نرم افزار برنامه ریزی منابع سازمان ( Enterprise resource planning  ( ERP

. مدیریت زنجیره تامین ( Supply Chain Management ( SCM

. مدیریت منابع مالی ( Financial Resource Management ( FRM

. مدیریت بودجه (Budget Management)

. مدیریت منابع انسانی ( Human Resource Management ( HRM

. مدیریت منابع تولید ( Manufacturing Resource Management ( MRP

. مدیریت فرآیند کسب و کار ( Business Process Management ( BPMS

. مدیریت ارتباط با مشتری ( Customer Relationship Management ( CRM

. مدیر وظایف (Task Management)

. هوشمندی کسب و کار Business Intelligent

. داشبورد مدیریتی (Dashboards)

. اتوماسیون اداری ( Office Automation)

. موتور قانون (Rule Engine)

. گزارش ساز( Report Generator)

 

 

 

تماس با واحد مشاوره و اطلاع رسانی : 02188844244

 

 

ارتباط از طریق واتساپ