صنعت نسل چهار تنها موردنیاز صنعت تولید نمی‌باشد. این اصطلاح با ایجاد تحول در تولید سنتی و فعالیت‌های صنعتی که تکنولوژی‌هایی از جمله ارتباطات ماشینی، اینترنت اشیاء (IoT)، خودکارسازی و پیش‌بینی (که از هوش مصنوعی (AI)، کلان داده و سنسورها بهره می گیرند) را استفاده می نمایند، تعریف می‌گردد.

 

 

تکنولوژی پیشرفته توان توسعه‌ی اطلاعات بلادرنگ، تحلیل داده‌ای، تشخیص مسائل و پیش‌بینی نمونه‌ها بدون مداخلات انسانی را دارا می‌باشد. همچنین در یکپارچگی ارتباط و اتصال کلیه‌ی اپلیکیشن‌های کسب‌وکار به یکدیگر در بستر سکویی مستحکم، بهبودی نظارت بر داده‌ها، کنترل و تصمیم‌گیری، نقشی مهم ایفا می‌کند.   

 

ERP

از زمانی که تکنولوژی هوشمند عمدتاً در صنعت تولیدی و زنجیره‌ی تأمین توسعه‌یافته است صنایع دیگری از جمله صنعت فروشگاهی از فرصت‌هایی باورنکردنی به منظور استفاده‌ی امکانات توصیه شده از سوی صنعت نسل چهار بهره‌مند گشته‌اند.

صنعت فروشگاهی به مدت چندین دهه است که مصرف‌کننده‌ی بسیاری از این تکنولوژی‌ها می‌باشد. بااین‌حال اپراتورها در سال‌های اخیر یکپارچگی و اتصال بسیاری ازاین‌قبیل راهکارها را به‌منظور سهولت در کسب‌وکار، پیشرفت در نظارتی جامع‌تر و ارائه‌ی تجربه‌ای بهتر به مشتری، آغاز نموده‌اند.

همچنان نظاره‌گر این واقعیت می‌باشیم که فروشگاه‌ها اقدام به اعمال اتصالات در کلیه‌ی بخش‌های کسب‌وکار خود از جمله سنجه های مخازن هوشمند، دوربین‌های امنیتی، کارواش‌ها، موجودی فروشگاه و سایر موارد نموده‌اند. تمامی این قسمت‌ها به بخش‌های تولید داده متصل می‌باشند و دستیابی بلادرنگ به آنها برای اپراتورهای فروشگاه و افراد مجاز جهت تصمیم‌گیری‌های کلیدی امکان‌پذیر می‌باشد. با دستیابی به داده، فروشگاه‌ها قادر به ابداع تصمیماتی هوشمندتر می‌گردند. در اینجا به ذکر چند نمونه می‌پردازیم.

 

- نظارت بر مخزن

اینترنت اشیاء امکان نظارت بلادرنگ بر موجودی سوخت و  اعمال هشدارها را در صورت کاهش موجودی فراهم می‌سازد. با مدیریت تأمین سوخت، دفتر سیستم‌های پشتیبان قادر هستند با دستگاه‌های هوشمند صحبت کرده و اطلاعات کسب شده در زمینه‌ی حجم و میزان فروش را در اختیار اپراتورهای فروشگاه قرار بدهند. دستگاه‌های سنجش خودکار (ATGs)، قادر به تخمین سوخت درون مخزن می‌باشند. اطلاع از مقدار سوخت موجود در مخزن امکان مدیریت موجودی سوخت را به منظور فعال نگه‌داشتن پمپ‌ها فراهم می‌سازد. اگر مدیریت به‌درستی پیش برود، مصرف‌کنندگان هیچ‌گاه پمپی را که ازکارافتاده است ازرده‌خارج نمی‌سازند. مخزن‌های هوشمند همچنین امکان اتصال به اپ های موبایل (mobile apps) را دارا می‌باشند که با در دسترس داشتن این قابلیت، نظارت بر مخزن را از هر زمان و مکانی میسر می‌سازد. 

این قابلیت همچنین اپراتورهای فروشگاه را قادر به پیش‌بینی موجودی می‌سازد. علاوه بر این بااطلاع یافتن از میزان سوخت در دسترس، متصدیان فروشگاه قادر به نظارت و تحلیل داده‌ای می‌باشند که این امر منجر به ابداع روش‌های متعدد و زمان‌بندی سوخت‌گیری می‌شود و از اتمام سوخت جلوگیری می‌کند.

 

- دما 

امروزه در هر خانه‌ای ترموستات‌های هوشمند یافت می‌شوند. تکنولوژی مشابه ای که قادر به مدیریت تجهیزات غذایی می‌باشد. سنسورهایی که با نظارت بر دما، اپراتورهای فروشگاه را قادر به مدیریتی سراسری از جمله تنظیم خودکار دما و اطلاع‌رسانی به کارکنان در زمینه‌ی بررسی مواردی از جمله عملکرد بد فریزر یا یخچال می‌سازند. این سیستم‌های نظارت‌کننده سلامت غذا را به ارمغان می‌آورند و از فاسد شدن آن جلوگیری می‌کنند و نه‌تنها حافظ سلامت مشتریان هستند بلکه صرفه‌جویی در سرمایه‌ی فروشگاه را به ارمغان می‌آورند.

 

***جهت مطالعه ی مقاله اینجا کلیک کنید***

جویا افزار ماندگار پرسیا ( جام پرسیا ) تولید کننده نرم افزارهای یکپارچه سازمانی  :

 

. نرم افزار برنامه ریزی منابع سازمان ( Enterprise resource planning  ( ERP

. مدیریت زنجیره تامین ( Supply Chain Management ( SCM

. مدیریت منابع مالی ( Financial Resource Management ( FRM

. مدیریت بودجه (Budget Management)

. مدیریت منابع انسانی ( Human Resource Management ( HRM

. مدیریت منابع تولید ( Manufacturing Resource Management ( MRP

. مدیریت فرآیند کسب و کار ( Business Process Management ( BPMS

. مدیریت ارتباط با مشتری ( Customer Relationship Management ( CRM

. مدیر وظایف (Task Management)

. هوشمندی کسب و کار Business Intelligent

. داشبورد مدیریتی (Dashboards)

. اتوماسیون اداری ( Office Automation)

. موتور قانون (Rule Engine)

. گزارش ساز( Report Generator)

 

 

 

تماس با واحد مشاوره و اطلاع رسانی : 02188844244

 

 

ارتباط از طریق واتساپ