یک موتور قانون می تواند جهت تعیین ترتیب اجرای قوانین متضاد و برطرف نمودن آنها، استراتژی های متفاوتی را بکار گیرد. با ما همراه باشید...

 

موتور قانون نمونه ای نرم افزاری می باشد که قوانین را مطابق با تعدادی الگوریتم اجرا می کند. یک موتور قانون مجموعه ای از حقایق می باشد که به منظور نتیجه گیری  برای راه اندازی یک یا چند عمل توسط قوانین موجود در سیستم ایجاد شده است. این قوانین به طور معمول منطق کسب و کار را به شیوه ی اعلانی که باید در محیط پیاده سازی شوند ( و تصور بر این است که به ندرت تغییر می یابند)، توصیف می کنند.  از طرف دیگر واقعیت ها، شرایط هر سیستمی که قرار است مورد بهره برداری قرار گیرد را توصیف می کنند و ممکن است که مرتب در حال تغییر باشند.

منطق یا قوانین موجود، دانش هایی هستند که غالباً بدین صورت بیان می شوند:" هنگامی که برخی از شرایط بدرستی ارزیابی می شوند، پس می توان برخی از وظایف را انجام داد".

یک سیستم با حجم بالایی از قوانین و حقایق ممکن است با صحت قوانین در مورد همان حقایق خاتمه یابد؛ در چنین حالتی گفته می شود که قوانین دارای مغایرت می باشند. یک موتور قانون می تواند جهت تعیین ترتیب اجرای قوانین متضاد و برطرف نمودن آنها، استراتژی های متفاوتی را بکار گیرد.

 

 

 

روش های اجرایی موجود در موتور قانون

- زنجیره رو به جلو: این روش "داده محور" می باشد. موتور قانون با درج یا بروزرسانی حقایق، از حقایق در دسترس و قوانین استنباطی جهت استخراج حقایق بیشتر به منظور تحقق هدف استفاده می کند؛ یعنی درست در جایی که یک یا چند قانون به صورت هم زمان درست خواهند بود و برای اجرا برنامه ریزی خواهند شد. با این حساب، کار موتور قانون با حقایق شروع می شود و با نتیجه گیری پایان می یابد.

- زنجیره رو به عقب: روشی "هدف محور" یا استنباطی می باشد که با زنجیره رو به جلو وارونه می گردد. زنجیره رو به عقب با نتیجه گیری یا لیستی از اهداف آغاز می گردد؛ یعنی همان چیزی که موتور برای کسب آنها در تلاش است. در صورتی که دستیابی به این اهداف میسر نباشد به جستجوی اهداف فرعی می پردازد که حصول این اهداف، دستیابی به اهداف فعلی را امکان پذیر خواهد ساخت. موتور این فرایند را تا زمانی ادامه می دهد که نتیجه گیری ابتدایی ثبت گردد و یا هدف فرعی دیگری وجود نداشته باشد.

 

***جهت مطالعه بیشتر کلیک کنید***

جویا افزار ماندگار پرسیا ( جام پرسیا ) تولید کننده نرم افزارهای یکپارچه سازمانی  :

 

. نرم افزار برنامه ریزی منابع سازمان ( Enterprise resource planning  ( ERP

. مدیریت زنجیره تامین ( Supply Chain Management ( SCM

. مدیریت منابع مالی ( Financial Resource Management ( FRM

. مدیریت بودجه (Budget Management)

. مدیریت منابع انسانی ( Human Resource Management ( HRM

. مدیریت منابع تولید ( Manufacturing Resource Management ( MRP

. مدیریت فرآیند کسب و کار ( Business Process Management ( BPMS

. مدیریت ارتباط با مشتری ( Customer Relationship Management ( CRM

. مدیر وظایف (Task Management)

. هوشمندی کسب و کار Business Intelligent

. داشبورد مدیریتی (Dashboards)

. اتوماسیون اداری ( Office Automation)

. موتور قانون (Rule Engine)

. گزارش ساز( Report Generator)

 

 

 

تماس با واحد مشاوره و اطلاع رسانی : 02188844244

 

 

ارتباط از طریق واتساپ