تولید داده ها و کاربرد آنها در سازمان به معنای واقعی منجر به پیشرفت کسب و کار می شود.

 

پیش از انتقال داده ها به ابر ازافسران ارشد اطلاعات (CIO) بخواهید که مهمترین دارایی های کسب و کار خود را به صورت لیست درآورند و در آن هنگام می توانید با شرکت شرط بندی کنید که داده های آنها به بالاترین رقم موجود خواهد رسید.

گذشته از همه اینها، اطلاعاتی درباره اینکه شرکت چه مواد و محصولاتی را از چه کسی و تحت چه شرایطی خریداری می کند به عنوان داده شناخته می شود. همچنین اصطلاح " پُر پیچ و خم " داده ها شامل اطلاعاتی از قبیل اینکه چه محصولات و خدماتی به کدام مشتری فروخته شده است؛ چه کسانی استخدام می شوند، واطلاعات مشتریان و شرکاء می باشد. در مجموع، " داده ها حُکم خون برای حیات سازمان را دارند".

بسیاری از داده ها تابع قوانینی هستند که توسط نهادهای نظارتی اعمال می شوند. بیشتر آنها به گروه هایی ویژه در شرکت اختصاص دارند. و چنین داده های ارزشمندی  بطور کلی  نیازمند رفتاری توأم با بیشترین دقت می باشند. از آنجایی که قرائت عبارت " داده ها، روغنی جدید هستند " اخیراً مورد انتقاد قرار گرفته است، بدون اغراق می توان گفت که تولید داده ها  و کاربرد آنها در سازمان به معنای واقعی منجر به پیشرفت کسب و کار می شود.

 

 

داده یعنی شغل؛ نه یک چاره اندیشی!!

بنا بر دلایل ذکر شده تصمیم برای انتقال داده ها و برنامه های تحت اجرا برپایه ی داده ها بسوی ابر، پیش از هر چیز باید ابتدا با مبحث داده آغاز شود.

چشم اندازِ رایانش ابری به نسبت روزهای نخست بسیار متفاوت می باشد. در 10 یا 12 سال پیش شرکت های نوپا (Startups) و تیم های توسعه دهنده کوچک حاضر در شرکت های بزرگ، به سوی ابرگرایش یافتند، چرا که آنها با این قابلیت می توانستند منابع ذخیره سازی و رایانشی خود را در مرکز داده ای دیگری (موسوم به ابر) "بچرخانند " و نیز توسعه دهند و ایده های نرم افزاری جدیدتری را مورد تست و بررسی قرار دهند. آنها در صورت نیاز از این منابع استفاده می کردند، و سپس آنها را به کنار می گذاشتند. این مدل که به عنوان " پرداخت در ازای پیشروی (pay- as- you- go) " شناخته می شد، در اغلب مواقع توسط کارت های اعتباری شخصی و یا پول نقد تأمین می شد و نزد تیم هایی که خواستار تأمین سریع و خشمگین نمونه اولیه نرم افزاری جدید بودند، جذاب به نظر می آمد.

تمامی این فعالیت ها بطور معمول خارج ازسطح اختیارات افسران ارشد اطلاعاتی (CIOs ) و سایر رهبران فناوری اطلاعات (IT Leaders) رُخ می دهد و بدون پُمپاژ مقدار زیادی از داده های واقعی، در زیرساخت دیگری به وقوع می پیوندد.

اکنون تصویر حاصل شده بسیار متفاوت می باشد؛ چرا که شرکت های بزرگ و رهبران فناوری اطلاعات (IT) آنها بخوبی می دانند که حتی برنامه ها و داده های موجود و مهم آنها لازم است دوباره مورد استفاده قرار گیرند و بنابراین لازم است که به زیرساخت های ابری نقل مکان کنند؛ چه این زیرساخت ها به صورت محلی (On- Premises) اجرا شوند یا چه در ابری عمومی اجرا (Public Cloud) گردند.

 

ابر داده؛ چیزی بیشتر از تفریح و سرگرمی!!

آیا منطقی بنظر می رسد که افسر ارشد اطلاعات (CIO) داده های شرکت را به همان زیرساختی که اجرای انیمیشن پرندگان خشمگین (Angry Birds) را برعهده دارد، بسپارد؟ هدف در اینجا بی احترامی به انیمیشن (Angry Birds) و یا ابر مورد اجرای آن نمی باشد؛ بلکه پرداختن به گوناگونی موارد استفاده آنها و زیرساخت ها اهمیت دارد.

اگر یک بازی با اُفت و مشکل مواجه گردد بازیکنان آن عصبانی می شوند، اما بهبودی خود را باز خواهند یافت. حال اگر یک شرکت تولیدی، بانک، یا تأمین کننده خدمات بهداشتی به ترتیب قادر به ردیابی موجودی کالا، ثبت معاملات و یا تکمیل نسخه ها نباشند، عواقب حاصل از این مشکلات بسیار جدی خواهند بود.

 

 

***جهت ادامه مطلب کلیک کنید***
 

جویا افزار ماندگار پرسیا ( جام پرسیا ) تولید کننده نرم افزارهای یکپارچه سازمانی  :

 

. نرم افزار برنامه ریزی منابع سازمان ( Enterprise resource planning  ( ERP

. مدیریت زنجیره تامین ( Supply Chain Management ( SCM

. مدیریت منابع مالی ( Financial Resource Management ( FRM

. مدیریت بودجه (Budget Management)

. مدیریت منابع انسانی ( Human Resource Management ( HRM

. مدیریت منابع تولید ( Manufacturing Resource Management ( MRP

. مدیریت فرآیند کسب و کار ( Business Process Management ( BPMS

. مدیریت ارتباط با مشتری ( Customer Relationship Management ( CRM

. مدیر وظایف (Task Management)

. هوشمندی کسب و کار Business Intelligent

. داشبورد مدیریتی (Dashboards)

. اتوماسیون اداری ( Office Automation)

. موتور قانون (Rule Engine)

. گزارش ساز( Report Generator)

 

 

 

تماس با واحد مشاوره و اطلاع رسانی : 02188844244

 

 

ارتباط از طریق واتساپ