اگر بگوییم زنجیره های تامین زندگی رابه همان شکل که می شناسیم حفظ می کنند، خیلی هم بیراه نگفته ایم. جهان نظاره گرحوادثی غیرقابل تصور می باشد که منجر به از هم پاشیدن زندگی می شوند. مدیریت زنجیره تامین (SCM) قادر است دوباره آنها را کنار یکدیگر قرار دهد.

 

زمانی که دست از هر کاری می کشید و کالاهایی که روزانه مورد استفاده قرار می گیرند را به معنای واقعی زیرنظر می گیرید؛ منشاء دور از دسترس و تنوع بالا در کالاها به نظرتان بسیار خارق العاده جلوه می کنند. زنجیره های تأمین برای کلیه محصولات، از محصولات ساده گرفته مانند خوشه های انگور شیلی تا محصولات بسیار پیچیده مثل تلفن های هوشمند ساخت کُره و یا اتومبیل هایی که به ایالات متحده (US) تعلق دارند، حُکم پیچیده ترین و مشکل ترین سیستم هایی را دارند که تا کنون به منظور انتقال محصولات از مواد خام به تولید و انجام فرایندهای لازم و در نهایت تحویل کالا به مصرف کنندگان، ساخته شده اند. این سیستم ها تقریباً همیشه از مقامی جهانی برخوردار می باشند.

حال چگونه می توان چنین مسائل پیچیده ای را مدیریت کرد؟ اینجاست که حضور سیستم مدیریت زنجیره تأمین (SCM)، سیستمی که به برنامه ریزی، کنترل و اجرای ساخته ها و توزیع آنها نظم بخشیده است، به این مبحث ورود می کند. سیستم مدیریت زنجیره تأمین از یک قرن پیش کار خود را با تلاش به منظور بهینه سازی تولید و سپس، لجستیک (تدارکات)، از نقل و انتقالات گرفته تا ذخیره سازی کالاها، آغاز کرد. سپس با ورود کامپیوترهای الکتریکی، حل این مسئله ریاضی آسان ترو دقیق تر شد و شبکه های دیجیتالی سرعت جریان اطلاعات را بالاتر بردند و به ارتباطات، وسعت و عمق بخشیدند.

از آن زمان تا کنون مدیریت زنجیره تأمین و کامپیوترها در هم آمیخته اند.

 

 

اهداف زنجیره تأمین

با رشد سیستم مدیریت زنجیره تأمین و به دنبال آن پیشرفت در فناوری که منجر به تقویت آن شده است، تداوم پیشرفت در فعالیت های کسب و کار از اهمیت فوق العاده ای برخوردار می باشد. اهدافی که شرکت ها امیدوار هستند با بکارگیری مدیریت زنجیره تأمین، به بهینه سازی جریان کالاها و مواد لازم دست یابند از این قرار می باشند: 

- صرفه جویی در هزینه ی کالاها و خدمات حاصل شده و در صورت امکان، به حداقل رساندن مخارج کالاهایی که حُکم سرمایه را دارند از جمله موجودی، تسهیلات و تجهیزات.

- حصول اثربخشی با جلوگیری از اتلاف و تکثیر.

- هنگامی که سطح بالایی از تقاضا توسط عرضه ای کافی تأمین گردد، درآمد نیز افزایش می یابد.

- سود حاصل از هزینه های کمتر و درآمد بیشتر.

- جلب رضایت مشتری با ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا و ارائه ی کالاهایی که خواستِ واقعی مصرف کنندگان می باشد.

- بهبودی کیفیت حاصل از بهترین منابع و پرهیز از خطاهای تولیدی و جمع آوری بازخوردهای مشتری.

- و در پایان، ثُبات حاصل از مدیریت مؤثر خطرات، نظارت و همکاری.  

 

گام به گام با فرایندهای زنجیره تأمین

هر مرحله  از مراحل اصلی تحرک کالا توسط زنجیره تأمین، از مواد اولیه محصول گرفته تا توزیع آن، ازفرایندها و قوانین کسب و کار خاص خود بهره مند می باشد. طی دهه های گذشته تعداد بسیاری از این روش ها کار خود را بر اساس متُدهای کاغذی آغاز کرده اند اما امروزه در نرم افزاری تحت عنوان مدیریت زنجیره تأمین (SCM Software) مورد استفاده قرار می گیرند.

فرایند مدیریت زنجیره تأمین کار خود را با درک آنچه که مشتریان بدان نیاز دارند، آغاز می کند. این مرحله یکی از مراحل اولیه برنامه ریزی زنجیره تأمین می باشد و از دیرباز به عنوان یکی از دو دسته ی بسیار بزرگ اجرای زنجیره تأمین مطرح شده است.

برنامه ریزی زنجیره تأمین (SCM) کار خود را با برنامه ریزی تقاضا آغاز می کند؛ فرایندی که به منظور جمع آوری داده های تاریخی از جمله فروش های پیشین و تجزیه و تحلیل و مدل سازی آماری برای پیش بینی یا برنامه تقاضایی که بخش های فعال و قسمت فروش، به عنوان مثال تولید و بازاریابی، می توانند بر آن اتفاق نظرداشته باشند، به فعالیت می پردازد. پیش بینی، نمایانگرانواع و مقدار محصولات تولیدی می باشد. اتخاذ پیش بینی صحیح بمنظور جلوگیری از مشکلات پرهزینه که اثر آنها بسان اثر برجای مانده از شلاقی چرمی می باشد و ریزنوسانات موجود در تقاضای خُرده فروشان تبدیل به مشکلاتی بزرگ در زنجیره تأمین می شوند و پیامدهایی از جمله کمبود شدید یا مازاد موجودی را به همراه دارد، از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.  

 

 

***جهت ادامه مطلب کلیک کنید***
 

جویا افزار ماندگار پرسیا ( جام پرسیا ) تولید کننده نرم افزارهای یکپارچه سازمانی  :

 

. نرم افزار برنامه ریزی منابع سازمان ( Enterprise resource planning  ( ERP

. مدیریت زنجیره تامین ( Supply Chain Management ( SCM

. مدیریت منابع مالی ( Financial Resource Management ( FRM

. مدیریت بودجه (Budget Management)

. مدیریت منابع انسانی ( Human Resource Management ( HRM

. مدیریت منابع تولید ( Manufacturing Resource Management ( MRP

. مدیریت فرآیند کسب و کار ( Business Process Management ( BPMS

. مدیریت ارتباط با مشتری ( Customer Relationship Management ( CRM

. مدیر وظایف (Task Management)

. هوشمندی کسب و کار Business Intelligent

. داشبورد مدیریتی (Dashboards)

. اتوماسیون اداری ( Office Automation)

. موتور قانون (Rule Engine)

. گزارش ساز( Report Generator)

 

 

 

تماس با واحد مشاوره و اطلاع رسانی : 02188844244

 

 

ارتباط از طریق واتساپ