از آنجایی که مدیریت زنجیره تامین ذاتاً دارای پیچیدگی هایی می باشد؛ اجرای پیوسته ی آن در سطحی بالا کاری بس دشوار است.

 

کنترل و اجرای فرایندهای زنجیره تأمین علاوه بر اینکه شرکت ها را در نیل به اهداف معمول مدیریت زنجیره تأمین (SCM)، از جمله بهبودی اثربخشی و همکاری و کیفیت ناشی از تسلط بر برنامه ریزی یاری می رساند، مزایایی را نیز شامل می شود که به آنها خواهیم پرداخت.

 

 

مزایای مدیریت زنجیره تأمین (SCM)

- ارتباطات سازنده تر با تأمین کنندگان، توزیع کنندگان و خُرده فروشان

- تصویر بهبود یافته ای از برند

- پایداری زیست محیطی

- بهبود جریان نقدی

- خدمات و محصولات ایمن تر

- مخارج و هزینه های کمتر

- بهبود پاسخگویی و انطباق

- نوآوری بیشتر

 

چالش ها

از آنجایی که مدیریت زنجیره تأمین ذاتاً دارای پیچیدگی هایی می باشد؛ اجرای پیوسته ی آن در سطحی بالا کاری بس دشوار است. بنابراین مبحث پیچیدگی خود به تنهایی بزرگترین چالش است که کارآموزان؛ یعنی کسانی که به اندازه کافی از اطلاعات، فناوری، کار، مهارت ها، زمان و منابع لازم به منظوردوام در رأس هر بخش از مدیریت زنجیره تأمین برخوردار نیستند، با آن روبرو می شوند.

طبق بررسی ای که در سال 2018 میلادی توسط دانشگاه ایالتی میشیگان و APICS، انجمن برجسته زنجیره تأمین، بر روی 50 شرکت صورت گرفت؛ نتیجه ی آن منجر به شناسایی 6 چالش شد که خواب شبانه را از سر مدیران اجرایی به کنار زد.

- دسترسی به منابع و ظرفیت آنها: مدیران اجرایی نگران هستند که نتوانند از افراد، امکانات، قابلیت های فناوری اطلاعات (IT) و سایر منابع به منظور پشتیبانی پیشرفت خود، بهره مند گردند.

- استعداد: استخدام و یا حفظ مهندسان صنعتی و سایرمتخصصان زنجیره تأمین از مهم ترین دغدغه ها بود.

- پیچیدگی: محصولات جدید و زیادتر شدن گزینه های محصولات منجر به اعمال فشار و استرس برروی تأمین کنندگان می شود. پیشرفت کلیه کانال های تجاری، بخصوص کانال های عرضه به صورت مستقیم به دست مصرف کننده، ملزم به استقرار سیستم های جدید بودند و موفقیت درازمدت در کانال های سنتی از جمله عمده فروشی را مورد تهدید قرار می دادند.

- تهدیدها: پاسخ دهندگان خطرات ناشی از بلایای طبیعی، شکست تأمین کنندگان اصلی، کارکنان سرکش که باعث و بانی توجه به سوی بلایای زنجیره تأمین می شوند، فراخوان های محصولات و برنامه ریزی ناکافی جهت ثُبات کسب و کار را بعنوان مواردی تهدیدآمیز برشمردند.

- انطباق: تغییر سریع در مقررات محصول، قوانین تجارت بین الملل و تناقض در اجرای عادات، تقاضاها برای انطباق جهت مدیریت را بسیار زیاد کرده است و آن را پیچیده ساخته است.

- مسائل مربوط به هزینه و قیمت گذاری: فشار ناشی از کاهش قیمت در صنایعی از جمله مراقبت های بهداشتی، داروسازی و کالاهای خام منجر به افزایش فشار بر تأمین کنندگان برای به حداقل رساندن هزینه ها شده است.

در ادامه نوسان نیز از دیگر چالش های متداول می باشد؛ چرا که اعمال تغییراتِ تند و تیز در عرضه یا تقاضا و یا هر دو به شکل هم زمان، می تواند زنجیره تأمین را تحت فشار قرار دهد و چالش های جدیدی از جمله کمبودها، تأخیر، مازاد، فساد و افزایش قیمت را ایجاد کند؛ مواردی از این قبیل که ما در اینجا تنها به تعداد کمی از آنها اشاره کردیم.

 

 

***جهت ادامه مطلب کلیک کنید***

جویا افزار ماندگار پرسیا ( جام پرسیا ) تولید کننده نرم افزارهای یکپارچه سازمانی  :

 

. نرم افزار برنامه ریزی منابع سازمان ( Enterprise resource planning  ( ERP

. مدیریت زنجیره تامین ( Supply Chain Management ( SCM

. مدیریت منابع مالی ( Financial Resource Management ( FRM

. مدیریت بودجه (Budget Management)

. مدیریت منابع انسانی ( Human Resource Management ( HRM

. مدیریت منابع تولید ( Manufacturing Resource Management ( MRP

. مدیریت فرآیند کسب و کار ( Business Process Management ( BPMS

. مدیریت ارتباط با مشتری ( Customer Relationship Management ( CRM

. مدیر وظایف (Task Management)

. هوشمندی کسب و کار Business Intelligent

. داشبورد مدیریتی (Dashboards)

. اتوماسیون اداری ( Office Automation)

. موتور قانون (Rule Engine)

. گزارش ساز( Report Generator)

 

 

 

تماس با واحد مشاوره و اطلاع رسانی : 02188844244

 

 

ارتباط از طریق واتساپ