SCM یکی از بزرگترین اجزاء مجموعه ERP به شمار می آید. معنای SCM بسیار فراتر از امور مالی اصلی، منابع انسانی (HR)، فروش، مدیریت سفارش و خرید می باشد.

 

مدیریت زنجیره تأمین (SCM) با  چند سیستم دیگر ارتباطی تنگاتنگ دارد،؛ بطوری که گاهی اوقات مردم در تشخیص آنها سردرگم می شوند. این قسمت به راهنمایی مختصری جهت حفظ تمایز میان آنها پرداخته است.

 

مدیریت زنجیره تأمین و لجستیک (تدارکات)، مدیریت عملیات و ERP

لجستیک (تدارکات) یکی از اجزای مهم مدیریت زنجیره تأمین به شمار می آید؛ قسمتی که با حمل و نقل محصولات و مواد مورد نیاز از طریق فعالیت هایی از جمله حمل و نقل، انبار داری و توزیع آنها سر و کار دارد.

در مقابل سیستم مدیریت زنجیره تأمین طیف گسترده تری از فرایندهای برنامه ریزی را در بر می گیرد که در گام نخست مواردی از جمله تصمیم گیری در مورد تولید محصولات و سپس، چگونگی ساخت و مقدار تولید شده از آنها و در ادامه، به تقاضای بالقوه کالاها را شامل می گردد. مدیریت زنجیره تأمین (SCM) دیدی کلی از سرتاسر زنجیره تأمین و بسیاری از شرکت کنندگان آن را در اختیار قرار می دهد؛ به ویژه در مورد تأمین کنندگان که بسیار غیرمنتظره می باشد، و به چگونگی هماهنگی فعالیت بین آنها می پردازد. لجستیک در اکثر مواقع به جنبه های حمل و نقل و انبارداری مربوط می شود.

 

 

نرم افزار برنامه ریزی منابع سازمان یا ERP سیستمی است که به منظور مدیریت کلیه جوانب کسب و کار بویژه امور مالی و منابع انسانی به فعالیت می پردازد. در حالی که بسیاری از مجموعه های ERP دارای ماژول های بسیار پیشرفته برای جنبه های SCM می باشند؛ از جمله اجزاء فرعی مانند مدیریت موجودی و برنامه ریزی مورد نیاز مواد (MRP)، سایر سیستم های ERP برای شرکت هایی طراحی شده اند که زنجیره تأمین در آنها بسیار کوچک است و در اکثر مواقع شامل اسباب اداری و مبلمان می گردند.

SCM یکی از بزرگترین اجزاء مجموعه ERP به شمار می آید. معنای SCM بسیار فراتر از امور مالی اصلی، منابع انسانی (HR)، فروش، مدیریت سفارش و خرید می باشد؛ بطور معمول شامل حال کلیه شرکت ها می باشد و آنها را به مرحله بعد که غالباً فرایندهای پیچیده کسب و کار می باشد، سوق می دهد؛ مراحلی از جمله مدیریت ارتباط با مشتریان و مدیریت چرخه حیات کالا. تولیدکنندگان، خُرده فروشان و توزیع کنندگان از بزرگترین خریداران مجموعه های ERP به حساب می آیند که از قابلیت هایی در زمینه SCM نیز بهره می برند. با این حال، شرکت ها بطور معمول مجموعه SCM خود را از یک فروشنده و سیستم ERP را از دیگر فروشندگان خریداری می کنند.

مدیریت عملیات به سیستمی اطلاق می گردد که هدف از آن به حداکثر رساندن اثربخشی و سودمندی فعالیت هایی است که منجر به تولید و خدمات می شوند. این قابلیت از برنامه های روزانه متناسب با مدیریت زنجیره تأمین و تولید، بخصوص مدیریت موجودی، برنامه ریزی محصول و برنامه ریزی مورد نیاز مواد (MRP) بهره مند می باشد. اکثریت مدیران ارشد تولید و زنجیره تأمین جهت فعالیت در زمینه مدیریت فعالیت ها تحت آموزش قرار گرفته اند.

 

 

***جهت ادامه مطلب کلیک کنید***

جویا افزار ماندگار پرسیا ( جام پرسیا ) تولید کننده نرم افزارهای یکپارچه سازمانی  :

 

. نرم افزار برنامه ریزی منابع سازمان ( Enterprise resource planning  ( ERP

. مدیریت زنجیره تامین ( Supply Chain Management ( SCM

. مدیریت منابع مالی ( Financial Resource Management ( FRM

. مدیریت بودجه (Budget Management)

. مدیریت منابع انسانی ( Human Resource Management ( HRM

. مدیریت منابع تولید ( Manufacturing Resource Management ( MRP

. مدیریت فرآیند کسب و کار ( Business Process Management ( BPMS

. مدیریت ارتباط با مشتری ( Customer Relationship Management ( CRM

. مدیر وظایف (Task Management)

. هوشمندی کسب و کار Business Intelligent

. داشبورد مدیریتی (Dashboards)

. اتوماسیون اداری ( Office Automation)

. موتور قانون (Rule Engine)

. گزارش ساز( Report Generator)

 

 

 

تماس با واحد مشاوره و اطلاع رسانی : 02188844244

 

 

ارتباط از طریق واتساپ