سیستم های ERP ابری مزیت های بسیاری را اریه می دهند؛ اما پیشنهاد ما انتخاب سیستمی است که با اهداف و خصوصیات سازمان مغایرت نداشته باشد.

 

هنگامی که شرکت ها سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP) را انتخاب می کنند، یکی از فاکتورهای مهمی که در نظر می گیرند این است که آیا باید سیستمی محلی (On- premise) را درنظر داشته باشند یا اینکه بدنبال راهکاری ابری باشند. امروزه سیستم های ERP ابری از محبوبیت بیشتری نسبت به گذشته برخوردار هستند و بسیاری از فروشندگان ERP به ارائه برخی گزینه های استقرار ابری می پردازند. حتی برخی از شرکت ها نیز تخصص خود را بطور کامل بسوی نرم افزار ابری تغییر داده اند.  

با این حال بسیاری از کسب و کارها همچنان دلایلی موجه برای انتخاب سیستم های محلی (ON- premise systems) دارند. واقعیت این است که هر دو راهکار محلی و ابری، مزایا و معایب مخصوص بخود را دارا می باشند و بنابراین لازم است که هر شرکتی به تجزیه و تحلیل همه ی بایدها و نبایدها بپردازد، اهداف را مشخص سازد و در نهایت تصمیمی آگاهانه اتخاذ نماید.

 

 

ERP ابری و ERP محلی؛ تفاوت در چیست؟

مهم ترین تفاوت موجود بین این دو مدل سیستم به روش استقرار آنها مربوط می شود. لازم است نرم افزار محلی در محل نصب گردد و بنابراین لازم است کاربران بمنظور اجرای این راهکارها، سرورها و کامپیوترهایی را در اختیار داشته باشند. سیستم های ERP مبتنی بر ابر توسط سرورهای فروشنده نرم افزار میزبانی می شوند. کاربران می توانند از طریق مرورگرهای تحت وب به نرم افزار ابری دسترسی داشته باشند.  

همچنین، راهکارهای ابری و محلی از طرح های قیمت گذاری متفاوتی نیز برخوردار می باشند. بطور معمول اشتراک کاربران در نرم افزار ابری بر اساس طرح ماهیانه یا سالیانه شکل می گیرد. نرم افزار محلی تنها یکبار خریداری می شود و به همین دلیل راهکارهای محلی برای سرمایه گذاری بزرگ یا هزینه سرمایه در نظر گرفته می شوند. راهکارهای ابری عملیاتی هزینه بردار هستند؛ چرا که سازمان ها جهت تداوم استفاده از این سیستم ها ملزم به پرداخت هزینه های مازاد می باشند.

تفاوت موجود در رویکردهای قیمت گذاری موجب شده است راهکار ابری از هزینه اولیه پایین تری برخوردار باشد. این موضوع احتمالاً مهم ترین دلیل برای محبوبیت بی حد و اندازه راهکارهای ابری باشد. طبق آنچه که آمارها نشان می دهند، 93درصد از سازمان ها در حال حاضر نرم افزار یا معماری های سیستم مبتنی بر ابر را بکار می گیرند. علاوه بر این، اتخاذ نرم افزار ترکیبی (hybrid software) که در واقع نوعی نرم افزار ابری می باشد و بر سرورهای شخصی یک شرکت میزبانی می شود، حدود 58درصد افزایش یافته است.

با اینحال همانطور که پیشتر نیز اشاره شد هردو راهکار محلی و ابری از مزایا و معایب خاص خود بهره مند هستند و با این حساب نمی توان تنها به این دلیل که شخصی سیستم ابری را بکار گرفته است، به استفاده از این سیستم روی آورد. حال بیایید نگاهی دقیق تر به مزیت ها و معایب ERP ابری بیاندازیم و بدین صورت متوجه می شوید که آیا این سیستم می تواند با اهداف شما تناسب داشته باشد و نیازهایتان را برآورده سازد یا اینکه خلاف آن حاصل می گردد.

 

 

***جهت ادامه مطلب کلیک کنید***

جویا افزار ماندگار پرسیا ( جام پرسیا ) تولید کننده نرم افزارهای یکپارچه سازمانی  :

 

. نرم افزار برنامه ریزی منابع سازمان ( Enterprise resource planning  ( ERP

. مدیریت زنجیره تامین ( Supply Chain Management ( SCM

. مدیریت منابع مالی ( Financial Resource Management ( FRM

. مدیریت بودجه (Budget Management)

. مدیریت منابع انسانی ( Human Resource Management ( HRM

. مدیریت منابع تولید ( Manufacturing Resource Management ( MRP

. مدیریت فرآیند کسب و کار ( Business Process Management ( BPMS

. مدیریت ارتباط با مشتری ( Customer Relationship Management ( CRM

. مدیر وظایف (Task Management)

. هوشمندی کسب و کار Business Intelligent

. داشبورد مدیریتی (Dashboards)

. اتوماسیون اداری ( Office Automation)

. موتور قانون (Rule Engine)

. گزارش ساز( Report Generator)

 

 

 

تماس با واحد مشاوره و اطلاع رسانی : 02188844244

 

 

ارتباط از طریق واتساپ