هیچ زمانی بهتر از امروز برای استقرار راهکار ERP وجود نداشته است. راهکارهای امروزی از نظر میزان پیشرفت تکنولوژی، قابلیت بالایی دارند و پیاده سازی و کار با آنها بسیار آسان شده است.

 

در گذشته نرم افزارERP به دلایلی از جمله پیچیدگی، عملکرد بد و هزینه بالا، از  اعتبار خوبی برخوردار نبود. از سویی تولیدکنندگان و سایر شرکت ها نیز به این فکر افتادند که نصب یا بروزرسانی راهکار ERP خود را با توجه به ضرورت امروزی آن به انجام برسانند.

سرویس ها و نرم افزار ERP در سال های اخیر بطرز چشمگیری بهبود یافته اند. هزینه آنها بالا نیست و نیز پیاده سازی آنها هیچ ارتباطی به سن و سال ندارد. استفاده از ERP نیز بسیار آسان شده است.

حال بیایید به چهار حکایت متداول که حول پیاده سازی ERP تأکید دارند و نیز چگونگی غلبه بر این حکایات، نگاهی بیاندازیم.

 

حکایت اول: بدترین حالت ممکن زمانی است که پروژه های ERP با مشکل مواجه می شوند.

عنوان خرابی پروژه های ERP تحریک آمیزترین روش برای اشاره به شکست آنها می باشد. اما اگر بخواهیم به درک درستی از شکست برسیم لازم است در ابتدا اهداف اولیه از یک پروژه خاص را بخوبی بشناسیم. ممکن است دلایل اجرای پروژه ERP بسیار منحصربفرد باشد یا عمومی بنظر برسد؛ اما معمولاً چهار زمینه را شامل می شود:

 

- توسعه برند (نام تجاری)

- بهبودی در سود بیشتر

- افزایش معاملات و گردش مالی

- همسو سازی حاکمیت

 

سؤالات اصلی بهنگام ارزیابی راهکارهای ERP باید پیرامون ارتقاء یا حفاظت از چهار زمینه فوق  مطرح گردد؛ لازم است بازگشت سرمایه (ROI) به اثبات برسد و میزان سرمایه مورد نیاز نیز باید مشخص باشد.

اگر بازگشت سرمایه از تاریخ شروع و پایان مشخصی برخوردار نباشد، پس وجود خارجی ندارد و فاقد اعتبار می باشد. این بدان معناست که لازم است به تحقیق و بررسی بیشتری بپردازیم.

پیاده سازی ERP از دیدگاه یک ارائه دهنده سرویس زمانی با شکست مواجه می شود که هیچ جوابی برای سؤالات مهم وجود نداشته باشد و یا اینکه اهداف اولیه ازهمان ابتدا تحقق یابند.  

از طرفی لازم به ذکر می باشد که مزیت های ERP تنها در آسان سازی فعالیت های کسب و کار و کاهش هزینه ها خلاصه نمی شود. حتی اگر یک سیستم ERP  پیاده سازی مشکوکی داشته باشد؛ باز هم می تواند  با بهبودسازی اثربخش و کنترل فرایندهای کسب و کار، شرکت ها را در خدمت رسانی بهتر به مشتریان یاری رساند.

 

 

حکایت دوم: میلیون ها دلار صرف پیاده سازی ناموفق ERP شده و از میان رفته است.

این حکایت باید زمینه سازی شود. هرچیزی می تواند اشتباه باشد؛ حتی زمان و دامنه ای که مشخص شده باشند، اما چیزی که در اینجا اهمیت زیادی دارد؛ ارتباط میان مشتری و ارائه دهنده سرویس است. ارتباط موجود میان آنها باید شفاف باشد و لازم است در مدت زمانی که با یکدیگر در تعامل بسر می برند؛ حول دامنه و اهداف پروژه اتفاق نظر داشته باشند و در ادامه، اجرای پروژه تا انتها را تقویت سازند.   

 

 

***جهت ادامه مطلب کلیک کنید***

جویا افزار ماندگار پرسیا ( جام پرسیا ) تولید کننده نرم افزارهای یکپارچه سازمانی  :

 

. نرم افزار برنامه ریزی منابع سازمان ( Enterprise resource planning  ( ERP

. مدیریت زنجیره تامین ( Supply Chain Management ( SCM

. مدیریت منابع مالی ( Financial Resource Management ( FRM

. مدیریت بودجه (Budget Management)

. مدیریت منابع انسانی ( Human Resource Management ( HRM

. مدیریت منابع تولید ( Manufacturing Resource Management ( MRP

. مدیریت فرآیند کسب و کار ( Business Process Management ( BPMS

. مدیریت ارتباط با مشتری ( Customer Relationship Management ( CRM

. مدیر وظایف (Task Management)

. هوشمندی کسب و کار Business Intelligent

. داشبورد مدیریتی (Dashboards)

. اتوماسیون اداری ( Office Automation)

. موتور قانون (Rule Engine)

. گزارش ساز( Report Generator)

 

 

 

تماس با واحد مشاوره و اطلاع رسانی : 02188844244

 

 

ارتباط از طریق واتساپ