هوشمندی کسب و کار حُکم چهارچوبی را دارد که جهت پشتیبانی فرایند تصمیم سازی طراحی شده است. این چهارچوب ترکیبی از معماری، پایگاه داده، ابزارهای تجزیه و تحلیل و اپلیکیشن ها می باشد. تجزیه و تحلیل های کسب و کار بخش جدایی ناپذیر هوشمندی کسب و کار تلقی می گردند.

 

امروزه فضای کسب و کار دائماً در حال تغییر است. سناریو اقتصاد جهانی در حال ارائه فرصت ها و چالش ها می باشد. عواملی که فضای کسب و کار را تحت تأثیر قرار می دهند عبارتند از: نیازها، جهانی شدن، سیاست های دولت و... .

اصولاً سازمان در این فضای کسب و کار شامل چهار قسمت عملیاتی است. سازمان می تواند حالاتی از جمله واکنشی، پیش بینی کننده، سازگار و یا فعال را دارا باشد. به همین دلیل است که سازمان می تواند استراتژی جدیدی را توسعه دهد، وارد مشارکت شود و یا هر مورد دیگری  را تجربه کند.  

امروزه اکثر کسب و کارها از پشتیبانی کامپیوتری کسب و کار بهره مند هستند. این پشتیبانی در قالب سیستم پشتیبانی تصمیم، تجزیه و تحلیل کسب و کار و دیگر موارد، ارائه می گردد.

هدف اصلی هوشمندی کسب و کار ایجاد پُل ارتباطی میان وضعیت فعلی سازمان و موقعیت مدنظر آن می باشد. هوشمندی کسب و کار سازمان را در کسب موفقیت تجاری و هم راستا با مدیریت بهینه اموال، یاری می رساند.

هوشمندی کسب و کار حُکم چهارچوبی را دارد که جهت پشتیبانی فرایند تصمیم سازی طراحی شده است.  این چهارچوب ترکیبی از معماری، پایگاه داده، ابزارهای تجزیه و تحلیل و اپلیکیشن ها می باشد. تجزیه و تحلیل های کسب و کار بخش جدائی ناپذیر هوشمندی کسب و کار تلقی می گردند. 

 

نرم افزار ERP 

 

چهارچوب هوشمندی کسب و کار

امروزه کسب و کارها با شتاب بیشتری به سوی هوشمندی کسب و کار پیش می روند. دلیل آن نیز به فضای کسب و کار مربوط می شود. سازمان ها ملزم به جمع آوری، ذخیره سازی و تفسیر داده ها هستند. داده ها نیز مهم ترین قسمت موفقیت کسب و کار هستند. سازمان ها برای هرگونه فرایند تصمیم سازی نیازمند اطلاعات صحیح می باشند.  

هوشمندی کسب و کار ترکیبی از پایگاه داده، تجزیه و تحلیل های کسب  و کار، کارکرد، استراتژی و رابط کاربری است. کسب و کار داده ها را از منابع متعدد دریافت می کند. این داده ها نیز در پایگاه داده جمع آوری می شوند؛ یعنی درست در جایی که ذخیره می شوند سازماندهی می گردند و برای استفاده بیشتر، خلاصه سازی می شوند. کاربران مجاز نیز می توانند به این داده ها دسترسی داشته باشند و به منظور کسب نتایجی مطلوب، آنها را مورد استفاده قرار دهند. نتایج حاصل جهت فرایند تصمیم سازی، با مدیران اجرائی به اشتراک گذاشته می شود. نتایج داده ای نیز می تواند بواسطه داشبوردها یا نقاط اشتراکی، منتشر گردد.

 

معماری و اجزاء هوشمندی کسب و کار

اجزاء اصلی هوشمندی کسب و کار را پایگاه داده ای، تجزیه و تحلیل های کسب و کار، مدیریت کارکرد کسب و کار و رابط کاربری تشکیل می دهند.

پایگاه داده به نگهداری داده های حاصل از سوی منابع داخلی و نیز منابع خارجی می پردازد. منابع داخلی دارای چندین سیستم عملیاتی هستند.

تجزیه و تحلیل های کسب و کار به ایجاد گزارش، بویژه در مواقع ضروری و از طریق پرس و جوها و قوانین حاکم، می پردازد. داده کاوی نیز از دیگر مؤلفه های مهم تجزیه و تحلیل های کسب و کار بشمار می آید.

مدیریت کارکرد کسب و کار هم به  پیوند داده ها با اهداف کسب و کار و برای پیگیری اثربخش تر، اشاره می کند. در ادامه نیز کارکرد کسب و کار بواسطه داشبوردها و نقاط اشتراکی، به مثابه یک نهاد تصیم سازی اجرائی ارائه می گردد.

 

 

***جهت ادامه مطلب کلیک کنید***

جویا افزار ماندگار پرسیا ( جام پرسیا ) تولید کننده نرم افزارهای یکپارچه سازمانی  :

 

. نرم افزار برنامه ریزی منابع سازمان ( Enterprise resources planning  ( ERP

. مدیریت زنجیره تامین ( Supply Chain Management ( SCM

. مدیریت منابع مالی ( Financial Resources Management ( FRM

. مدیریت بودجه (Budget Management)

. مدیریت منابع انسانی ( Human Resources Management ( HRM

. برنامه ریزی منابع تولید ( Manufacturing Resources Planning ( MRP

. مدیریت فرایندهای کسب و کار ( Business Process Management ( BPM

. مدیریت ارتباط با مشتری ( Customer Relationship Management ( CRM

. مدیریت وظایف (Task Management)

. هوشمندی کسب و کار Business Intelligent

. داشبورد مدیریتی (Dashboard)

. اتوماسیون اداری ( Office Automation)

. موتور قانون (Rule Engine)

. گزارش ساز( Report Generator)

 

 

 

تماس با واحد مشاوره و اطلاع رسانی : 02188844244

 

 

ارتباط از طریق واتساپ