تفسیرهای مختلفی از دستگاه های اینترنت اشیاء وجود دارد. دستگاه های مجهز به اینترنت اشیاء در کل ابزاری هستند که برای انتقال و دریافت و پردازش داده ای بکار گرفته می شوند و برخی سیستم های عملیاتی را به اجراء می رسانند. متداول ترین دسته بندی اینترنت اشیاء را تجهیزات زیرساختی فناوری اطلاعات، تجهیزات اداری، لوازم جانبی، اتوماسیون دانش محور، سیستم های صنعتی و پزشکی و ابزارهای شخصی، شامل می گردند.

 

امروزه مقوله ای بنام اینترنت اشیاء (IoT) بعنوان یکی از عناصر غیرقابل انکار فرایندهای کسب و کار و زیرساختی شرکت های بزرگ معرفی می گردد. علیرغم گستردگی دستگاه های هوشمند موجود در شبکه های سازمانی و صنعتی، بنظر می آید که امنیت اینترنت اشیاء در اغلب مواقع مطالبه می شود. این مقاله روش های محافظت از نهادهای متصل کوچکی که تاکنون بی بدیل بوده اند را مشخص می سازد. 

 

اینترنت اشیاء چیست و تقویت آن به چه شکل می باشد؟

تفسیرهای مختلفی از دستگاه های اینترنت اشیاء وجود دارد. دستگاه های مجهز به اینترنت اشیاء در کل ابزاری هستند که برای انتقال و دریافت و پردازش داده ای بکار گرفته می شوند و برخی سیستم های عملیاتی را به اجراء می رسانند. متداول ترین دسته بندی اینترنت اشیاء را تجهیزات زیرساختی فناوری اطلاعات، تجهیزات اداری، لوازم جانبی، اتوماسیون دانش محور، سیستم های صنعتی و پزشکی و ابزارهای شخصی، شامل می گردند.

چگونه می توانیم از امنیت دستگاه های اینترنت اشیاء در عین مقرون بصرفه بودن آنها اطمینان حاصل کنیم؟ اکثریت مفسران بر این باورند که لازم است تولیدکنندگان ابزارهایی را توسعه دهند که از هزینه پیاده سازی ویژگی های امنیتی بهنگام مراحل طراحی و تولید، بکاهد.

تقاضای زیاد برای چنین زیرساخت هایی باعث شده است که این نیاز در میان جوامع توسعه دهندگان کاملاً محسوس گردد. این زیرساخت ها نیازهای کاربران، مخصوصاً مشتریان، را نمایان می سازد؛ چرا که اینترنت اشیاء بشکل فزاینده ای در بخش های مختلف صنعتی بکار گرفته می شود.

مرز میان دستگاه های هوشمند کسب و کار و دستگاه های خانگی بسیار مبهم می باشد. بعنوان مثال لامپ هوشمندی را در نظر بگیرید که در یک آپارتمان و همچنین در مکان های صنعتی نصب می گردد. از آنجایی که سطوح آسیب پذیری در شرکت های بزرگ بسیار بالا می باشد؛ بنابراین مبحث اینترنت اشیاء می تواند مبداء تجهیزات امنیتی باشد که مورد نیاز زیرساخت های مهم است.

 

راهکارهای ابری

 

تکنولوژی های امنیتی اینترنت اشیاء

حال بیایید بر تکنولوژی هایی متمرکز شویم که به منظور امنیت دستگاه های اینترنت اشیاء بکار گرفته می شوند. در این حوزه تولیدکنندگان و مشتریان با چه مشکلات و چالش هایی روبرو می شوند؟ مناسب ترین راهکارها کدام می باشند؟ کدام رویکردها برای امنیت اینترنت اشیاء امیدوارکننده تر هستند؟

از آنجایی که تعداد تولیدکنندگان و دسته بندی تجهیزات اینترنت اشیاء بسیار زیاد است؛ لذا هر کدام از آنها دارای رفتاری منحصربفرد هستند که عمل شناسائی را آسان می سازند. جهت اطمینان از مناسب ترین سطح امنیتی لازم است بدانیم کدام دستگاه ها بر روی شبکه کار می کنند، زیرساخت را به منظور اعمال محدودیت بهنگام تعامل دستگاه های اینترنت اشیاء با قسمت های بالقوه و آسیب پذیر شبکه، تقسیم بندی کنیم و درگاه های مخصوصی را جهت کنترل ترافیک میان این نوع دنده الکترونیکی و ابر، بکار گیریم.

یک مشکل اساسی موجود در محافظت از دستگاه های اینترنت اشیاء عدم توانایی در تجهیز آنها با ویژگی های امنیتی فوق العاده است. بنابراین مکانیزم بسیار مؤثر نظارت بر ترافیک ارسال و دریافت دستگاه فروکش می کند و شما را قادر می سازد که لحظه سازش را شناسایی کنید. چندین تلاش ناموفق جهت ورود بهترین مثال از این پرچم قرمز رنگ است. با این حال اگر دستگاه نتواند به مبادله داده ها با ابر بپردازد و در عوض آنها را به یک درگاه اینترنت اشیاء منتقل سازد؛ نظارت آن نیز احتمالاً با مشکل همراه خواهد بود.

تنوع در اینترنت اشیاء آنقدر بالا است که رویکردهای امنیتی دستگاه های مختلف نیزمی توانند کاملاً مشخص باشند. ابزارهای امنیتی در برخی موارد می توانند در هر دو سطوح پروتکل و دستگاهی بکار گرفته شوند. سخت افزار باید از استانداردهای انتقال داده ای امن محافظت نماید و کلیدهای لازم جهت اجراء را به میزان قابل اعتمادی ذخیره سازد. در نتیجه مفهوم اصلی امنیت اینترنت اشیاء که همانا محافظت از دستگاه ها و نیز ارتباطات میان آنها است، مشخص می گردد.   

یکی از بزرگترین چالش های مهار سیرتکاملی امنیت اینترنت اشیاء، کمبود تقاضا از سوی کاربران عادی است. استقامت در برابر هزینه های امنیتی در اغلب مواقع از عدم درک صحیح چگونگی محافظت یا عدم پشتیبانی یک دستگاه خاص، نشأت می گیرد.

 

 

***جهت ادامه مطلب کلیک کنید***

جویا افزار ماندگار پرسیا ( جام پرسیا ) تولید کننده نرم افزارهای یکپارچه سازمانی  :

 

. نرم افزار برنامه ریزی منابع سازمان ( Enterprise resources planning  ( ERP

. مدیریت زنجیره تامین ( Supply Chain Management ( SCM

. مدیریت منابع مالی ( Financial Resources Management ( FRM

. مدیریت بودجه (Budget Management)

. مدیریت منابع انسانی ( Human Resources Management ( HRM

. برنامه ریزی منابع تولید ( Manufacturing Resources Planning ( MRP

. مدیریت فرایندهای کسب و کار ( Business Process Management ( BPM

. مدیریت ارتباط با مشتری ( Customer Relationship Management ( CRM

مدیریت وظایف (Task Management)

. هوشمندی کسب و کار Business Intelligent

. داشبورد مدیریتی (Dashboard)

. اتوماسیون اداری ( Office Automation)

. موتور قانون (Rule Engine)

. گزارش ساز( Report Generator)

 

 

 

تماس با واحد مشاوره و اطلاع رسانی : 02188844244

 

 

ارتباط از طریق واتساپ