تکنولوژی اینترنت اشیاء این پتانسیل را دارد که  تأثیر مثبتی بر زندگی مردم داشته باشد. با این وجود کشورهای در حال توسعه در پذیرش پتانسیل کلی آن با چالش های فراوانی مواجه هستند. در این مقاله برخی موانع موجود در مسیرتجلی اینترنت اشیاء و راهکارهای موجود جهت گذر از آنها، مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. 

 

اهمیت اینترنت اشیاء

از آنجایی که جهان با چالشی بی سابقه تحت عنوان شیوع کووید19 دست به گریبان است؛ اینترنت اشیاء (IoT) بیش از هر زمان دیگری تأثیرات بسزائی بر زندگی افراد داشته است. تکنولوژی اینترنت اشیاء کسب و کارها را قادر می سازد که به طور مداوم و در مسیری مطمئن با مشتریان خود در ارتباط باشند. در واقع بازارهای فراوانی وجود دارند که تکنولوژی عظیم اینترنت اشیاء را برای کسب دیدگاه هایی پیرامون کارکرد محصول و کسب روش های جدید جهت تعامل با مشتریان فعلی و مشتریان جدید، بکار می گیرند.

هوشمندی GSMA که همانا میزان علاقه مندی اپراتورهای تلفن همراه در سرتاسر جهان است؛ پیش بینی کرده است که میزان اتصالات جهانی اینترنت اشیاء از سال 2018 تا 2025 میلادی به سه برابر میزان فعلی و به رقمی بالغ بر 25 میلیارد اتصال می رسد؛ در حالی که میزان درآمد جهانی اینترنت اشیاء نیز چهاربرابر خواهد شد و به رقم 1/1 تریلیون دلار افزایش خواهد یافت. از طرفی نیز خاطرنشان ساخت که چنین رُشدی حاصل افزایش موارد استفاده از اینترنت اشیاء در ساختمان های هوشمند و نیز بخش های هوشمند خانه های مسکونی می باشد که در مجموع نیمی از 16 میلیارد اتصال اینترنت اشیاء جدید را بهمراه خواهد داشت که به نوبه خود صنعتی عظیم محسوب می گردد. اغلب کشورهایی که اینترنت اشیاء را بکار می گیرند به ایالات توسعه یافته ای تعلق دارند که از آن جمله می توانیم به ایالات متحده آمریکا، انگلستان، اروپا غربی و آسیای شرقی اشاره کنیم. با این وجود کشورهایی مانند آفریقا و آسیای جنوب شرقی به آرامی در حال پیشروی بسوی این بازار هستند.

بکارگیری مهارت ها و ذهن افراد در سازمان ها جهت " تصمیم سازی مبتنی بر داده ها " به نوعی روش صنعتی تبدیل شده است. اینترنت اشیاء نقش مهمی را در ارائه این داده ها، مخصوصاً تغییرات سازمانی و فرهنگی، ایفاء می کند. حتی مطالعات موجود بیانگر این مطلب هستند شرکت هایی که در " تصمیم سازی مبتنی بر داده "  جایگاه سوم را در صنعت خود داشته اند؛ بطور متوسط 5 تا 6 برابر همتایان خود، موفق تر عمل کرده اند.

 

جام پرسیا ERP

 

اینترنت اشیاء در کشورهای در حال توسعه

چشم انداز اینترنت اشیاء در کشورهای در حال توسعه بسیار عمیق می باشد؛ اما از سویی همچنان دارای محدودیت است. طبق نظر محققان، اتصالات اینترنتی، مراکز داده ای، منابع انرژی و چالش های مالی، حداقل خصوصیاتی هستند که باعث می شوند کشورهای در حال توسعه نتوانند از فرصتی بنام اینترنت اشیاء نهایت استفاده را ببرند. با این حال توجه به فرهنگ ناهمگن این کشورها نیز بسیار مهم می باشد. مثلاً آسیای جنوب شرقی دارای 11 کشور می باشد؛ اما بیش از هزاران زبان و صدها فرهنگ قومی را دارا می باشد. وجود چنین بازار متنوعی و ورود آنها به عرصه جهانی، بویژه در زمینه اینترنت اشیاء، یقیناً  برای آنها و سایرین در جهان چالش برانگیز است.

چنانچه می خواهید بواسطه اینترنت اشیاء با کشورهای در حال توسعه ارتباط داشته باشید؛ لیستی که در ادامه به آن می پردازیم بیانگر چالش های مهمی است که باید بهنگام معاملات خود آنها را در نظر بگیرید.

 

- مسائل زبانی: این مسئله یکی از مهمترین جنبه های اینترنت اشیاء است؛ چرا که به ترجمه رابط کاربری و مستندات آن محصول مربوط می گردد و نیز این احتمال وجود دارد که به ترجمه و مهندسی مجدد عملکرد اصلی، از جمله رابط های برنامه ریزی کاربردی (APIs) و موتورهای جستجوگر یا جادوگران، بسط یابد.

- مسائل مربوط به محتوا و فرهنگ: روش های مشخصی وجود دارند که باید برای بومیان مناسب باشند. مثلاً خودروها در انگلستان نباید در سمت چپ خود فرمان داشته باشند. از سویی مسائل حساس دیگری نیز وجود دارند که از این قبیل به موارد فرهنگی مربوط به ارائه اطلاعات ( مانند آیکن ها، گرافیک ها، رنگ ها، نمونه فرم های آدرس و غیره )، اشاره می شود و احتمالاً لازم است در نظر گرفته شوند.

- مسائل تکنیکی: زبان عربی نمونه ای از این مورد می باشد که دو جهت دارد و به طراحی و مهندسی مجدد نیازمند است. در صورت انطباق محصولاتی که به اینگونه زبان ها و خطوط  نیاز دارند، مطابقت با تغییرات کد نرم افزاری و طراحی محصول و بسته بندی و مواردی از این قبیل نیز میسر می گردد. متون عربی برای مسلمانان  بویژه در کشورهای در حال توسعه، بسیار برجسته می باشد.

- سرمایه انسانی: بزگترین مانع در کشورهای در حال توسعه، کمبود پرسنل با دانش فنی می باشد. تحقیقات نشان می دهند از زمانی که اینترنت اشیاء به پیاده سازی فناوری هایی جهت ساخت سکوهای اینترنت اشیاء (IoT) می پردازد، چنین برآوردی می تواند شامل حال مهندسین، دانشمندان و تکنسین ها نیز بشود. وجود پرسنل آموزش دیده برای کشورهای در حال توسعه، بویژه آفریقا و آسیای جنوب شرقی، یک ضرورت می باشد؛ چرا که مراکز تحقیقاتی در آنها بسیار محدود هستند.

- تغییرات رفتاری و فرهنگی: بسیاری از کشورهای در حال توسعه دارای ساختار محیطی ناپایداری هستند؛ این تغییرات، از سیاست گرفته تا اقتصاد، بر رفتار فردی و اجتماعی افراد بشدت تأثیر می گذارد. در صورتی که این تغییرات ماحصل استعمار پیشین باشد، هم اکنون بسیاری از آنها در حال جدائی و دوری از حالت فعلی خود می باشند.

 

 

 

***جهت ادامه مطلب کلیک کنید***

جویا افزار ماندگار پرسیا ( جام پرسیا ) تولید کننده نرم افزارهای یکپارچه سازمانی  :

 

. نرم افزار برنامه ریزی منابع سازمان ( Enterprise resources planning  ( ERP

. مدیریت زنجیره تامین ( Supply Chain Management ( SCM

. مدیریت منابع مالی ( Financial Resources Management ( FRM

. مدیریت بودجه (Budget Management)

. مدیریت منابع انسانی ( Human Resources Management ( HRM

. برنامه ریزی منابع تولید ( Manufacturing Resources Planning ( MRP

. مدیریت فرایندهای کسب و کار ( Business Process Management ( BPM

. مدیریت ارتباط با مشتری ( Customer Relationship Management ( CRM

. مدیریت وظایف (Task Management)

. هوشمندی کسب و کار Business Intelligent

. داشبورد مدیریتی (Dashboard)

. اتوماسیون اداری ( Office Automation)

. موتور قانون (Rule Engine)

. گزارش ساز( Report Generator)

 

 

 

تماس با واحد مشاوره و اطلاع رسانی : 02188844244

 

 

ارتباط از طریق واتساپ