ذخیره سازی داده های خام، انتقال داده های الکترونیکی و مدیریت الکترونیکی کسب و کار، از مهم ترین فعالیت های سیستم اتوماسیون اداری به شمار می آیند...

 

اتوماسیون اداری توابعی اداری هستند که معمولاً به مدیریت اطلاعات مربوط می باشند. ابزارهای متعددی برای اتوماسیون فعالیت های اداری بکار گرفته می شوند؛ همچنین گستردگی پردازنده های الکترونیکی کامپیوترها و دستگاه های کپی و چاپگرها نیز مهم ترین جایگاه را میان دستاوردهای اخیر اتوماسیون اداری کسب کرده اند. ذخیره سازی داده های خام، انتقال داده های الکترونیکی و مدیریت الکترونیکی کسب و کار، از مهم ترین فعالیت های سیستم اتوماسیون اداری به شمار می آیند.

تاریخ مدرن اتوماسیون اداری با ظهور ماشین های تحریر و دستگاه کپی آغاز شد؛ در گذشته این دستگاه ها به مکانیزم کارهای دستی می پرداختند. امروزه مفهوم اتوماسیون اداری بشکل فزاینده ای با این عنوان بیان می شود که نه تنها به مکانیزه شدن وظائف اشاره دارد؛ بلکه بر تبدیل اطلاعات به شکل الکترونیکی نیز تأکید می کند. ظهور کامپیوترهای شخصی منجر به پیدایش انقلاب اتوماسیون اداری شد و هم اکنون نیز سیستم عامل های متداول و رابط های کاربری بر سیستم های کامپیوتری اداری برتری یافته اند. تکامل این انقلاب به اندازه ای بوده است که نفوذ در زمینه های مختلف کسب و کار را با خود بهمراه داشته و در نهایت، تقریباً کلیه کسب و کارها حداقل یک برنامه تجاری کامپیوتری مخصوص کسب و کار را برای امور روزانه خود بکار می گیرند. حتی کوچکترین شرکت ها نیز بطور معمول تکنولوژی کامپیوتر را برای حفظ سوابق مالی، اطلاعات موجودی، سوابق حقوق و دستمزد، و دیگر اطلاعات کسب و کار بکار می گیرند. طبق گفته استانلی زاروین، " تکنولوژی اداری که در دهه 1980 تحت عنوان ابزارهای دستی (ولی انتخابی) کسب و کار آغاز بکار کرده بود، در دهه 1990 به یک نیازمندی با اولویت بالا تبدیل شد. ورود ما به هزاره جدید با جهش کوانتومی دیگری همراه می باشد و آن نیز عبارت است از: تبدیل اولویت به یک پیش نیاز در هر کسب و کار."   

 

مبانی اتوماسیون اداری

 سه عملکرد اصلی سیستم اتوماسیون اداری بطور کلی عبارت اند از: ذخیره سازی اطلاعات، تبادل داده ای و مدیریت داده. در حوزه هر کدام از برنامه های کاربردی گسترده، سخت افزارها و نرم افزارهایی وجود دارند که با یکدیگر ترکیب می شوند و عملکرد اصلی را رقم می زنند.

 

سیستم اتوماسیون اداری جام پرسیا ERP

 

ذخیره سازی اطلاعات

بخش اول  اتوماسیون اداری به ذخیره سازی اطلاعات اختصاص می یابد که بنظر می رسد بطور معمول شامل سوابق اداری و سایر فرم ها و اسناد اولیه اداری باشد. اپلیکیشن های داده ای شامل ذخیره سازی و ویرایش فایل ها، تصاویر و یا صفحات گسترده هستند. بسته های ارائه رومیزی و پردازش لغت دربرگیرنده داده های خام گرافیکی و منی هستند؛ در حالی که اپلیکیشن های صفحه گسترده قابلیت دستکاری آسان و استخراج اعداد را برای کاربران مهیا می سازند. برنامه های کاربردی تصویربرداری، امکان ضبط و ویرایش تصاویر بصری را فراهم می سازند.

سیستم ها و نرم افزار مدیریت متن سرتاسر حوزه پردازش لغت و نشر رومیزی را پوشش می دهند. پردازش لغت که یکی از اصلی ترین و رایج ترین عملکردهای اتوماسیون اداری بحساب می آید، نوعی ورودی است که معمولاً بواسطه keyboard و با دستکاری متن در کامپیوتر ساخته می شود. امروزه برنامه های تجاری پردازش لغت مجموعه پیچیده ای از دستورات قالب بندی، ویرایش و چاپ اسناد متنی را در اختیار کاربران قرار می دهند. یکی از محبوب ترین ویژگی های بسته های پردازش لغت، الگوهای اسنادی از پیش قالب بندی شده است. این الگوها بصورت اتوماتیک تنظیم مواردی از جمله اندازه فونت، سبک پاراگراف، عناوین و پاورقی ها و شماره صفحات را انجام می دهند تا کاربر مجبور نباشد بهنگام ثبت سندی جدید، ویژگی های آن سند را دوباره سازی کند.

نشررومیزی بُعد دیگری را به دستکاری متن اضافه می کند. ترکیب ویژگی های پردازشگر لغت با ویژگی های صفحه بندی و طراحی صفحه منجر به ظهور بسته های نشر رومیزی شده است که در ایجاد خبرنامه ها، بروشورها و دیگر اسناد نقش ابزاری ارزشمند را دارند و به ترکیب متن و عکس ها، نمودارها، نقشه ها و دیگر تصاویر گرافیکی می پردازند.

نرم افزار و سیستم های مدیریت تصویر یکی دیگر از جنبه های اتوماسیون اداری می باشند. نمونه اطلاعات بصری شامل تصاویر و اسناد، عکس ها و دیگر تصاویر گرافیکی از جمله جداول و نمودارها هستند. این تصاویر به فایل های دیجیتالی تبدیل می شوند؛ در نتیجه ویرایش آنها به مثابه ویرایش فایل های متنی امکان پذیر نمی باشد. در اپلیکیشن پردازش لغت یا نشر رومیزی، هر کلمه یا کاراکتر بتنهایی بررسی می شود؛ در حالی که در سیستم تصویربرداری، کلیه تصاویر یا اسناد به بعنوان یک فایل در نظر گرفته و بررسی می شوند. یکی از رایج ترین کاربردهای تصاویر کامپیوتری به ارائه ها یا سخنرانی شرکت ها مربوط می باشد. بسته نرم افزاری ارائه به آسانی دست به ایجاد ارائه های چند رسانه ای می زند که در قالب یک بسته اطلاعاتی یکپارچه از ویدئو، تصاویر، صدا و متن کامپیوتری استفاده می کند.

 

 

***جهت ادامه مطلب کلیک کنید***

جویا افزار ماندگار پرسیا ( جام پرسیا ) تولید کننده نرم افزارهای یکپارچه سازمانی  :

 

. نرم افزار برنامه ریزی منابع سازمان ( Enterprise resources planning  ( ERP

. مدیریت زنجیره تامین ( Supply Chain Management ( SCM

. مدیریت منابع مالی ( Financial Resources Management ( FRM

. مدیریت بودجه (Budget Management)

. مدیریت منابع انسانی ( Human Resources Management ( HRM

. برنامه ریزی منابع تولید ( Manufacturing Resources Planning ( MRP

. مدیریت فرایندهای کسب و کار ( Business Process Management ( BPM

. مدیریت ارتباط با مشتری ( Customer Relationship Management ( CRM

. مدیریت وظایف (Task Management)

. هوشمندی کسب و کار Business Intelligent

. داشبورد مدیریتی (Dashboard)

. اتوماسیون اداری ( Office Automation)

. موتور قانون (Rule Engine)

. گزارش ساز( Report Generator)

 

 

 

تماس با واحد مشاوره و اطلاع رسانی : 02188844244

 

 

ارتباط از طریق واتساپ