ایجاد سیستم ERP به شکلی قوی و دایمی مزیتی بزرگ برای کسب و کارها محسوب می گردد. کسب و کارها به جای ساخت قلعه هایی ماسه ای که با برخورد اولین موج دریا از بین می روند، باید برای ساخت سیستم های قدرتمند ERP و تقویت همیشگی آنها سخت بکوشند. با ما همراه باشید...

 

برقراری سیستم ERP آنهم ازنوع قوی و کاملاً پیاده سازی شده مزیتی بزرگ بشمار می رود. اگر موفق به ساخت مدل هرمی از سیستم های ERP بشویم که نیازهای انسان را دسته بندی می کند، در آن هنگام موفق به ساخت پروژه ای موفق با پایه هایی مستحکم شده ایم.

 

 

مدل « سلسله مراتب نیازها » نظریه ای بود که توسط روانشناس آبراهام ماسلو (Abraham Maslow) برای مطالعه ی نیازهای انسان ایجاد شد. این مدل نیازهای انسان را به پنج دسته ی اصلی (فیزیولوژیکی، امنیت، اجتماعی، احترام و خودباوری) تقسیم کرده است و به توضیح رابطه بین هرکدام پرداخته است. بنا بر این مدل، در ابتدا نیازهای انسان درمرحله ای پایین مورد بررسی قرار می گیرد و سپس گام به گام به سوی مراحلی بالاتر پیش می رود. مدل دسته بندی سازی نیازهای انسان همچنان بعنوان نظریه ای که به شرح منبع انگیزشی و رفتار بشر می پردازد، مورد استفاده قرار می گیرد. 

با الهام از این نظریه می توانیم مدل هرمی ERP را ایجاد کنیم. مدل هرمی، کسب و کارها را برای مواجهه با سیستم های ERP یاری می رساند. برنامه هایی که توسط سیستم های ERP (برنامه ریزی منابع سازمانی) میزبانی می شوند، به صورتی یکپارچه و متصل به فعالیت می پردازند. اکثریت این پیوندها درسلسله مراتبی افقی قرار دارند در حالی که بسیاری از آنها نیز نیازمند پیشرفتی عمودی هستند.

می توانیم این ساختار را بعنوان مراحلی که هر کدام به ترتیب در بالای یکدیگر قرار دارند و همانند مراحل هرم هستند، توصیف کنیم. بطور معمول دستیابی به هرمرحله بدون گذر از مرحله ی پایینی که متشکل از نیازمندی ها و معیارها است، امکان پذیر نمی باشد. سازگاری بدون نقص و نیل پروژه ی ERP به سوی مراحل بالایی در صورتی که موفق به برخورد با نیازهای مراحل پایینی نشود، میسر نخواهد گشت.

حال بیایید در ادامه با خلاصه ای از شش مرحله ی ERP هرمی آشنا شویم.

 

http://www.jampersia.com/UserFiles/jam/erp/pyramid1.jpg 

 

مرحله ی اول: مفاهیم و استانداردها

این مرحله با وجودی که در پایین ترین قسمت از یک هرم قرار گرفته است بیشترین فضای موجود را نیز به خود اختصاص داده است. در این قسمت هیچ اثری از ماژول نرم افزار ERP یا برنامه ای دیگر بچشم نمی خورد بلکه ارتباط نزدیک کسب و کارها با فلسفه ی ERP را نمایان می سازد. اجزاء مرحله ی اول که متحمل رشد تصاعدی ارقام هستند عبارتند از:

- کلیه ی بخش های کسب و کارآشنایی لازم از سیستم ERP و مفاهیم اساسی را دارا می باشند.

- سهم افراد از وظایف خود در سازمان مشخص و تعریف شده است.

- کشف فعالیت های رایج، مراحل پیشرفت و نیازها.

- داشتن تیم پروژه ای و کاربران اصلی مؤثر در تحول ERP.

بدون شک کلیه ی اجزاء اشاره شده در بالا کامل نمی باشند. بسیاری از آنها در مراحل پیشرفت بهتر درک می گردند و در کسب و کار جلوه ای عمیق تر پیدا خواهند کرد. با این وجود ضعف آشکار یا کمبود اجزاء در مرحله ی ابتدایی دلیلی برای اختلالات ناشی از انتقال آنها به مراحل بعد می باشد.

***جهت مطالعه ی مقاله اینجا کلیک کنید***
 

جویا افزار ماندگار پرسیا ( جام پرسیا ) تولید کننده نرم افزارهای یکپارچه سازمانی  :

 

. نرم افزار برنامه ریزی منابع سازمان ( Enterprise resource planning  ( ERP

. مدیریت زنجیره تامین ( Supply Chain Management ( SCM

. مدیریت منابع مالی ( Financial Resource Management ( FRM

. مدیریت بودجه (Budget Management)

. مدیریت منابع انسانی ( Human Resource Management ( HRM

. مدیریت منابع تولید ( Manufacturing Resource Management ( MRP

. مدیریت فرآیند کسب و کار ( Business Process Management ( BPMS

. مدیریت ارتباط با مشتری ( Customer Relationship Management ( CRM

. مدیر وظایف (Task Management)

. هوشمندی کسب و کار Business Intelligent

. داشبورد مدیریتی (Dashboards)

. اتوماسیون اداری ( Office Automation)

. موتور قانون (Rule Engine)

. گزارش ساز( Report Generator)

 

 

 

تماس با واحد مشاوره و اطلاع رسانی : 02188844244

 

 

ارتباط از طریق واتساپ