مدیریت زنجیره تامین می تواند تاثیر بارزی بر شرکت ها، افراد و جامعه داشته باشد. در واقع بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که نقش حیاتی مدیریت زنجیره تامین (SCM) در جامعه نادیده گرفته شده است.

 

مدیریت زنجیره تأمین (SCM) معمولاً به بهبودی خدمات مشتریان می پردازد و با ایجاد قاطعانه دسترسی به کالا ها درزمان و مکان مناسب، متضمن رضایت مشتری می گردد. شرکت ها با افزایش سطح رضایتمندی مشتریان قادر به ایجاد وفاداری هستند؛ مبحثی که بطور معمول به فروش بیشتر در دراز مدت سوق می یابد.

همچنین مدیریت زنجیره تأمین (SCM) با کاهش هزینه های خرید، تولیدی و هزینه کلی زنجیره تأمین، بانی کاهش هزینه های عملیاتی می شود. کاهش هزینه ها و در کنار آن افزایش سود و گردش مالی، بهبودی جایگاه مالی شرکت را به همراه دارد. علاوه بر این پیروی از بهترین روش های مدیریت زنجیره تأمین می تواند استفاده ی بیش از اندازه از دارایی های ثابت و عظیم، مثل انبار و دستگاه ها، را بکاهد و برای متخصصان فرصتی جهت طراحی دوباره شبکه ها ایجاد کند که بواسطه ی آن بتوانند سطوح خدمات مشتریان خود را در زمانی که عملیات انبارها کاهش می یابند، حفظ کنند.

 

 

اهمیت مدیریت زنجیره تأمین (SCM)

تأثیر مدیریت زنجیره تأمین (SCM) بسیار فراتر از مسیر اصلی شرکت می باشد. مدیریت زنجیره تأمین می تواند با بهبودی مراقبت های بهداشتی و محافظت از مردم در برابر شرایط اقلیمی، به بقای انسان کمک کند. مردم برای تأمین مایحتاج خود از جمله آب و غذا و همچنین داروها، به زنجیره تأمین وابسته می باشند. همچنین زنجیره تأمین به منظور تأمین برق مصرفی خانه ها و کسب و کارها، و نیز تأمین انرژی مورد نیاز روشنایی، گرما، تهویه هوا و ایجاد سرما، نقشی حیاتی را بر عهده دارد.

مدیریت زنجیره تأمین (SCM) با تقویت اشتغال زایی، زمینه ی رشد اقتصادی را فراهم می آورد و استانداردهای زندگی را بهبود می بخشد. مدیریت زنجیره تأمین فرصت های شغلی متعددی را میسر می سازد؛ چرا که متخصصان زنجیره تأمین کلیه زنجیره های تأمین موجود در جامعه را طراحی و کنترل می کنند وفعالیت های پُرکاری از جمله کنترل موجودی، انبارداری، بسته بندی و لجستیک (تدارکات) را مدیریت می کنند.

علاوه بر این ویژگی مشترک موجود در اکثر ملت های فقیر از کمبود زنجیره های تأمین پیشرفته، نشأت می گیرد. جوامعی که از زیرساخت های قوی و پیشرفته زنجیره تأمین برخوردار هستند؛ ازجمله شبکه های گسترده راه آهن، سیستم های بزرگراه های بین ایالتی و مجموعه ای از فرودگاه ها و بنادر دریایی، قادر هستند با حداقل هزینه به مبادله کالاها بپردازند و فرصت خرید بیشتر محصولات برای مصرف کنندگان را مهیا سازند و در نهایت، بهبودی رشد اقتصادی و ارتقاء استانداردهای زندگی را به همراه داشته باشند.

 

سطوح مدیریت زنجیره تأمین (SCM)

برخی از متخصصان تقسیم بندی مدیریت زنجیره تأمین (SCM) به 3 سطح گسترده که منجر به دسته بندی فعالیت های آن می شود و تحقق اهداف کسب و کار را ضمانت می کند، مفید دانسته اند. این سه سطح عبارتند از: استراتژیکی، تاکتیکی و عملیاتی.

 

 

***جهت ادامه مطلب کلیک کنید***

جویا افزار ماندگار پرسیا ( جام پرسیا ) تولید کننده نرم افزارهای یکپارچه سازمانی  :

 

. نرم افزار برنامه ریزی منابع سازمان ( Enterprise resource planning  ( ERP

. مدیریت زنجیره تامین ( Supply Chain Management ( SCM

مدیریت منابع مالی ( Financial Resource Management ( FRM

. مدیریت بودجه (Budget Management)

. مدیریت منابع انسانی ( Human Resource Management ( HRM

. مدیریت منابع تولید ( Manufacturing Resource Management ( MRP

مدیریت فرآیند کسب و کار ( Business Process Management ( BPMS

. مدیریت ارتباط با مشتری ( Customer Relationship Management ( CRM

. مدیر وظایف (Task Management)

هوشمندی کسب و کار Business Intelligent

. داشبورد مدیریتی (Dashboards)

اتوماسیون اداری ( Office Automation)

. موتور قانون (Rule Engine)

. گزارش ساز( Report Generator)

 

 

 

تماس با واحد مشاوره و اطلاع رسانی : 02188844244

 

 

ارتباط از طریق واتساپ