استفاده از سیستم ERP راه را برای دورکاری هموار می سازد و بخصوص در این دوره از بحران سلامت جهانی، بقاء کسب و کار را با خود بهمراه دارد.

 

بحران بهداشت که در حال حاضر بسیاری از کشورها با آن دست به گریبان هستند، از سویی نیز شگفتی های متعددی برای بسیاری از کسب و کارها با خود بهمراه داشته است. بحران فعلی تعداد کارکنان جویای کار را دچار محدودیت کرده است و برخی از شرکت ها، فعالیت های خود را متوقف ساخته اند. بسیاری از افراد، حتی دانش آموزان و دانشجویان، امور درسی خود را به صورت آنلاین انجام می دهند. دورکاری مقوله ی جدیدی به شمار نمی آید؛ چرا که تا پیش از شیوع کووید19 نیز برخی از شرکت ها از مدت ها قبل تعدادی از نیروهای کاری خود را مجاز به انجام وظائف روزانه از هر مکانی که مورد دلخواه آنها بود، ساخته بودند.

 

 

کارآفرینان و مشاوران به مزیت های حاصل از دورکاری با ERP، دست یافته اند؛ چرا که در واقع هیچ الزامی برای  حضور فیزیکی آنها در دفاتر کاری وجود ندارد. این امکان گزینه های سفارشی متعددی را مهیا می سازد که بواسطه آنها می توان از اثربخشی و چابکی کارکرد وظائف، اطمینان حاصل نمود. کارکنانی که در خانه به کار مشغول هستند و از سویی سیستم ERP را در اختیار دارند، قادرند به آسانی و بدون حضور در محل کار خود به اطلاعات دسترسی داشته باشند. لازم است کسب و کارها، دانشگاه ها و شرکت ها به علت بحران بهداشت جهانی که این روزها همه درگیر آن می باشیم، به شکل دورکاری به فعالیت خود ادامه بدهند. شرایطی که در این روزها سازمان هایی را که از آمادگی لازم برخوردار نبودند، بشدت غافلگیر ساخته است و بنابراین آنها نمی توانند خود را سریعاً با دورکاری سازگار سازند. احتمالاً برخی از کارکنان و دانشجویان چنین تجربه ای را بسیار چالش برانگیز در می یابند؛ چرا که برای اولین بار است که در خانه به انجام وظائف کاری خود می پردازند. بحران کووید19 تصمیم سازی های پروژه و طرح های کسب و کار را تحت تأثیر خود قرار داده است، اما لازم است افراد از عهده ی چنین تغییرات تند و تیزی نیز بربیایند.  

 

چالش های دورکاری

 

نظارت حضوری

مشاوران، مدیران پروژه و یا حتی دانشجویان که الزاماً بر روی پروژه ها به فعالیت می پردازند، به تعاملی حضوری نیاز دارند. هر چند که آنها بدلیل دورکاری، با پشتیبانی و ارتباط از سوی اساتید و یا سرپرستان خود دست به گریبان هستند.  

 

عدم دسترسی به اطلاعات

افراد در دوران دورکاری برای کنترل اعضای تیم به جدال می پردازند. این احتمال وجود دارند که آنها نتوانند در زمانی که اعضای تیم در منزل به کار می پردازند، فوراً به اطلاعات مورد نیاز خود دست یابند. غلبه بر این مشکل  بویژه در زمانی که مشکلات و پروژه ها به زمان وابسته می باشند، می تواند بسیار چالش برانگیز به نظر برسد. 

بطورکلی عدم دانش دوجانبه منجر به عدم تمایل افراد دورکار برای رساندن سود حاصل از این بحران می شود. علاوه بر این می تواند قضاوت نادرست در مورد حرفه ای بودن دیگر اعضاء تیم را در پی داشته باشد.

به عنوان مثال در نظر بگیرید که تیمی متشکل از نویسندگان مقاله عضوی را در اختیار داشته باشند که قادر نباشد در روزی بصورت دورکار به فعالیت بپردازد. ممکن است آنها بدون اطلاع از مشکلات یا شرایطی که افراد با آنها مواجه می شوند، او را بعنوان فردی غیرقابل اعتماد و یا غیرحرفه ای مورد قضاوت قرار دهند.

 

فاصله اجتماعی

افراد دورکار احتمالاً از تعاملات اجتماعی و دورهمی های کاری بدور هستند. بویژه آن دسته از افرادی که بسیار اجتماعی می باشند ممکن است در این دوران با تنهایی چشمگیری روبرو شوند.

 

اختصاص ارزش حتی در دورکاری!

حتی در زمانی که افراد بصورت دورکار به فعالیت می پردازند نیز می توانند بهترین کارکرد و یا خدمات خود را به کارمندان، افراد مافوق و یا اساتید ارائه دهند. افراد دورکار باید هر چه سریعتر به حل مشکلات خود بپردازند.

بعنوان مثال گروهی از دانشجویان را در نظر می گیریم که تنظیم مقالات خود را به پایان رسانیده اند و اقدام به تشکیل یک تیم می کنند. زمانی که یکی از اعضای تیم تصمیم می گیرد مقاله خود را تنظیم کند؛ با دانشجویانی مواجه می شود که متعهد به همکاری به هر طریق ممکن هستند.

ما سکوهایی دیجیتالی را بکار می گیریم تا امکان برگزاری آنلاین جلسات و کنفرانس ها به جای دیدارهای حضوری را مهیا سازیم. با وجود این استراتژی مشکل ناشی از عدم اشتراک گذاری اطلاعات حل می شود. بدین طریق می توانیم با یکدیگر در ارتباط باشیم و بررسی های صورت گرفته پیرامون تنظیم مقاله را با سایرین به اشتراک بگذاریم.

 

 

***جهت ادامه مطلب کلیک کنید***

جویا افزار ماندگار پرسیا ( جام پرسیا ) تولید کننده نرم افزارهای یکپارچه سازمانی  :

 

. نرم افزار برنامه ریزی منابع سازمان ( Enterprise resource planning  ( ERP

. مدیریت زنجیره تامین ( Supply Chain Management ( SCM

. مدیریت منابع مالی ( Financial Resource Management ( FRM

. مدیریت بودجه (Budget Management)

. مدیریت منابع انسانی ( Human Resource Management ( HRM

. مدیریت منابع تولید ( Manufacturing Resource Management ( MRP

. مدیریت فرآیند کسب و کار ( Business Process Management ( BPMS

. مدیریت ارتباط با مشتری ( Customer Relationship Management ( CRM

. مدیر وظایف (Task Management)

. هوشمندی کسب و کار Business Intelligent

. داشبورد مدیریتی (Dashboards)

. اتوماسیون اداری ( Office Automation)

. موتور قانون (Rule Engine)

. گزارش ساز( Report Generator)

 

 

 

تماس با واحد مشاوره و اطلاع رسانی : 02188844244

 

 

ارتباط از طریق واتساپ