سکوهای مدرن، ابرپسند هستند؛ سرعت اتخاذ تکنولوژی های نوظهور را حفظ می کنند و از همه مهمتر در حفظ چابکی ERP با کسب و کار، مفید واقع می شوند.

 

سیر تکاملی نرم افزار ERP از برنامه ای خاص بسوی آمیخته ای از راهکارهای مهم کسب و کار، طی سالهای اخیر با مشکلات نگران کننده ای مواجه شده است. در اصل نرم افزار ERP وسیع تر شده است و ظاهری زمخت و سفت و سخت بخود گرفته است. عده ای می گویند ERP مُرده است و معتقد هستند که هزینه، ریسک ها و عدم انعطاف پذیری آن بسیار بیشتر از ارزش واقعی آن است. آنها به مقایسه ERP با شیئی بی حرکت  و یکپارچه می پردازند که دارای ذهنیت غیردوستانه کسب و کار است. آیا ERP مرده است یا در حال مرگ می باشد؟ خوشبختانه میان هر صد کسب و کار از هزاران کسب و کاری  که در ERP سرمایه گذاری کرده اند و نیز حداقل آن دسته از فروشندگانی که به ارائه نرم افزار ERP می پردازند؛ یک منجی وجود دارد که قادر است به عنوان " سکویی از برنامه مُدرن سرویس لایه ای "، ارائه گردد. ما نیز بسادگی هرچه تمام تر از آن به عنوان سکویی مُدرن یاد خواهیم کرد.  

ERP چگونه تا به این اندازه وسیع شده و اهمیت یافته است؟ اثرات منفی که با پیشروی ERP بسوی بینهایت همراه هستند، کدام ها هستند؟ سکوهای مدرن چگونه ERP را یاری می رسانند و نیز آن دسته از کسب و کارهایی که از تکنولوژی ERP بهره مند شده اند، چگونه توانسته اند به راهکاری منعطف و مناسب برای امروز و فردا دست یابند؟

 

نیاز ERP به سرویس های چندلایه ای

 

مشکلات ناشی از ERP بزرگ

متاسفانه این تفکر که راهکار یکپارچه ERP برای سازمان ها ایده آل ترین است، اشکالات چشمگیری را با خود بهمراه داشته است؛ از جمله:

 

- دشواری تغییر در آن

مجموعه ای از فرایندهای مشترک ERP که تظاهر به اثربخشی می کنند و تمام توان خود را برای استانداردسازی بکار می گیرند، سازگاری با تغییرات را برای شرکت به میزان قابل توجهی دشوار می سازند. به جای اینکه ERP درراستای تغییر نیازها به خدمت گرقته شود، در اغلب مواقع وبال گردن سازمان می شود و شرکت را وادار به سازگاری با خود می سازد. مشخص است که انتخاب رویکردی ارجح، از دیگر راه های مربوط به سازگاری ERP با کسب و کار می باشد. آخرین چیزی که مدیر ارشد اجرائی بدان نیاز دارد اپلیکیشن کاربردی مهمی است که مانع پیشرفت شرکت می شود.

 

- عدم ارائه بهترین نمونه

تمامی جنبه های ERP به یک اندازه مؤثر نیستند. برخی از ERP ها در مدیریت موجودی بسیار عالی عمل می کنند ولی از سوی دیگر توانمندی های ضعیفی را در مبحث اموال ارائه می دهند؛ برخی از آنها دارای بهترین ویژگی های مدیریت دارایی هستند اما در مدیریت خدمات بسیار ضعیف عمل می کنند. این احتمال وجود دارد کسب و کارهایی که در تلاش هستند خود را متمایز از دیگران نشان دهند در برابر نسخه قابل قبولی از راهکار ERP، خواستار بهترین اپلیکیشن ها باشند. ERP بزرگ و مطلوب و در عین حال ساده در اغلب مواقع ثابت کرده است که " واژه خوب برای بسیاری از شرکت ها، به معنای نهایت خوبی نمی باشد ".

 

- دام سفارش سازی

شرکت در جهت کاهش جوانب منفی راهکار ERP، اقدام به سفارش سازی آن می کند. درحالی که چنین قابلیتی به حفظ ERP از همان ابتدا می پردازد؛ اما از سویی نیز مشکلاتی را با گذشت زمان بوجود می آورد. به عنوان مثال همیشه این سؤال وجود داشته است که چه کسی از سفارشی سازی پشتیبانی می کند؟ آیا نیاز است هر زمان که شرکت بخواهد ERP خود را ارتقاء دهد؛ آن را مجدداً تست کند و یا حتی هر سفارش سازی را مجدداً توسعه دهد؟ در چنین مواقعی تجمع رسوبات به حدی می رسد که بسیار ریشه دار می شود و برخی شرکت ها را وادار می سازد از بروزرسانی منصرف شوند. عقب نشینی بسوی آخرین نسخه ERP به این معناست که برخی از شرکت ها در نسخه های ده ساله ERP خود و یا حتی قدیمی تر، از حرکت بازمی ایستند. فروشندگان ERP در اغلب مواقع پشتیبانی نسخه های خیلی قدیمی نرم افزار خود را به میزان قابل توجهی متوقف می سازند. گاهی اوقات عمر سرورهایی که ERP قدیمی را اجراء می کنند و قدرت  ذخیره سازی آنها، به پایان می رسد و یا اینکه بخوبی عمل نمی کنند و در نهایت  قادر به بهبودی کارکرد نیستند.

 

- عدم نوآوری در تکنولوژی

اگر حوزه فناوری اطلاعات را دنبال می کنید؛ به هر طرف که بنگرید متوجه تکنولوژی های نوظهوری خواهید شد. مثال ها در این زمینه شامل ربات ها، دریاچه های داده ای، هوش مصنوعی، ابر چندگانه، آموزش ماشینی، نرم افزار معرف ذخیره سازی، طیف وسیعی از تجزیه و تحلیل های نوآورانه، 5G و لیستی تقریباً بدون انتها می باشد. نظر شما چیست؟ اگر همچنان با ERP ثابت و ده ساله خود درگیر هستید، کسب و کارتان مزیتی از سوی این تکنولوژی های جدید را بدست نمی آورد. پیشرفته ترین تکنولوژی هایی که توسط ERP قدیمی شکار شده اند، احتمالاً دارای قدمتی 15 تا 20 سال هستند.

 

 

***جهت ادامه مطلب کلیک کنید***

جویا افزار ماندگار پرسیا ( جام پرسیا ) تولید کننده نرم افزارهای یکپارچه سازمانی  :

 

. نرم افزار برنامه ریزی منابع سازمان ( Enterprise resource planning  ( ERP

. مدیریت زنجیره تامین ( Supply Chain Management ( SCM

. مدیریت منابع مالی ( Financial Resource Management ( FRM

. مدیریت بودجه (Budget Management)

. مدیریت منابع انسانی ( Human Resource Management ( HRM

. مدیریت منابع تولید ( Manufacturing Resource Management ( MRP

. مدیریت فرآیند کسب و کار ( Business Process Management ( BPMS

. مدیریت ارتباط با مشتری ( Customer Relationship Management ( CRM

. مدیر وظایف (Task Management)

. هوشمندی کسب و کار Business Intelligent

. داشبورد مدیریتی (Dashboards)

. اتوماسیون اداری ( Office Automation)

. موتور قانون (Rule Engine)

. گزارش ساز( Report Generator)

 

 

 

تماس با واحد مشاوره و اطلاع رسانی : 02188844244

 

 

ارتباط از طریق واتساپ