سیستم های ERP در واقع شکل تکامل یافته ای از سیستم های حسابداری یا برنامه ریزی مورد نیاز مواد (MRP) هستند که بهنگام حضور در عرصه بازار مورد استفاده قرار می گیرند.

 

در ادامه تغییرات تکنولوژی در بخش IT  و همچنین شکل گیری نیازهای کسب و کار، تغییرات قابل ملاحظه ای در بازار ERP نیز شکل گرفت. قدرت پیشین سیستم ERP در پشتیبانی حوزه هایی از جمله تولید اولیه، مدیریت مالی، خرید و توزیع، همچنان عاری از هر گونه چالش می باشد. از طرفی تصورات بشر بسرعت در حال تغییر می باشد و لازم است ارائه دهندگان سیستم ERP در زمینه هایی از جمله تکنولوژی، موقعیت بازار و تحویل محصولات، خلاقانه تر عمل کنند.

 

 

تغییرات دهه اخیر

سیستم های ERP در واقع شکل تکامل یافته ای از سیستم های حسابداری یا برنامه ریزی مورد نیاز مواد (MRP) هستند که بهنگام حضور در عرصه بازار مورد استفاده قرار می گیرند. روند تمایز در تکامل آنها در طول دهه گذشته از این قرار می باشد:

 

-بازار جدید: سیستم ERP در ابتدا مورد پسند سازمان های بزرگ بود؛ اما بازار آن تقریباً به اشباع رسید و به همین منظور لازم شد ارائه دهندگان برای پیشرفت بیشتر، سازمان های کوچک و متوسط  یا SME ها را نیز مورد هدف خود قرار دهند. ارائه دهندگان برای نفوذ بیشتر در بخش SME ، اجراء نسخه محصولات خود را با قیمت پایین تر پیشنهاد می دهند. آنها در برخی مواقع محصولی کاملاً جدید را با نام تجاری خود به بازار عرضه می کنند.

-کانال های جدید: ارائه دهندگان برای آنکه بتوانند به بازارهای جهانی دسترسی بیشتری داشته باشند، اقدام به فروش محصولات خود از طریق نمایندگی های فروش می کنند. ارائه دهندگان بزرگترین سیستم های ERP در حال توسعه کانال های نمایندگی فروش برای خود هستند. بسیاری از شرکت های نرم افزاری به این فرصت توجه کرده و آن را بسط داده اند و مشارکت با برنامه نویسان را جهت ارائه محصول خود به تصویب رسانیده اند؛ در واقع علاوه بر نمایندگی های فروش می توانند در بخش توسعه محصول نیز فعالیت داشته باشند.  

-سریع ترین روش پیاده سازی: با توجه به ضرورت مهندسی مجدد و دقیق فرایندهای کسب و کار و سکوی IT، پیاده سازی ERP کاری بس دشوار و هزینه بردار است. ارائه دهندگان در این روزها به ارائه ابزارها و روش هایی برای پیاده سازی هر چه آسانتر سیستم ERP می پردازند. ارائه دهندگان ERP اقدام به ارائه محصولاتی از پیش تنظیم شده براساس نیازمندی های مشتریان می کنند. در قدم بعد به جای آنکه محصول مطابق با اصول همیشگی مدیر پروژه و مورد استفاده مدیران IT اجراء شود؛ طبق سریع ترین روش های پیاده سازی از سوی ارائه دهنده اجراء می گردد.

- عمودهای جدید کسب و کار: عمودی های کسب و کار از گذشته تا به امروز توسط بازارهای تحت نمایندگی از جمله دولت، بهداشت و درمان، خرده فروشی و سرویس مالی و نیز بواسطه فروشندگانی که اقدام به نصب سیستم ERP کرده اند، در دسترس می باشد. از طرفی SME های تازه تأسیس نیز محصولات جدیدی را برای هدف گذاری بخش خاصی از صنعت به بازار عرضه کرده اند.

- افزایش ارزشمندی ERP: ارائه دهندگان ERP پیوسته در حال حرکت به سوی بخش های ویژه هستند و در حوزه هایی از جمله مدیریت زنجیره تأمین (SCM)، مدیریت چرخه حیات محصول، مدیریت ارتباط با مشتریان (CRM) و اتوماسیون فروش، اقدام به ارائه راهکارهای اختصاصی می کنند. یک مثال جالب در روند دستیابی به این راهکارها این است که ارائه دهندگان بزرگ ERP در اغلب مواقع به جای آنکه به توسعه خانه بیاندیشند، مسیر خرید خانه را دنبال می کنند.

- فعالیت با وب: ارائه دهندگان ERP بشکل فزاینده ای از تکنولوژی وب استفاده می کنند و قابلیتی بنام تجارت الکترونیکی را به محصولات خود می افزایند و استانداردهای صحیح را اتخاذ می نمایند.

 

 

 

***جهت ادامه مطلب کلیک کنید***

جویا افزار ماندگار پرسیا ( جام پرسیا ) تولید کننده نرم افزارهای یکپارچه سازمانی  :

 

. نرم افزار برنامه ریزی منابع سازمان ( Enterprise resources planning  ( ERP

. مدیریت زنجیره تامین ( Supply Chain Management ( SCM

. مدیریت منابع مالی ( Financial Resources Management ( FRM

. مدیریت بودجه (Budget Management)

. مدیریت منابع انسانی ( Human Resources Management ( HRM

. برنامه ریزی منابع تولید ( Manufacturing Resources Planning ( MRP

. مدیریت فرایندهای کسب و کار ( Business Process Management ( BPM

. مدیریت ارتباط با مشتری ( Customer Relationship Management ( CRM

. مدیریت وظایف (Task Management)

. هوشمندی کسب و کار Business Intelligent

. داشبورد مدیریتی (Dashboard)

. اتوماسیون اداری ( Office Automation)

. موتور قانون (Rule Engine)

. گزارش ساز( Report Generator)

 

 

 

تماس با واحد مشاوره و اطلاع رسانی : 02188844244

 

 

ارتباط از طریق واتساپ