جهانی شدن زنجیره تامین پایداری، انعطاف پذیری و نظارت بیشتر را در آن ضروری تر می سازد؛ با این حساب فناوری شبکه ای SCM لازمه ی اصلی دستیابی به این موارد می باشد.

 

در کنار مجموعه های جامعی که در قسمت های پیشین این مبحث بدان ها اشاره گردید؛ یعنی مواردی که به صورت مستقل یا به عنوان بخشی از مجموعه های ERP در دسترس می باشند، محصولات متعدد و ماژول های ERP نیز به منظور فرایندهای متداول SCM وجود دارند که بدین شرح می باشند: APS (استاندارد بسته بندی برنامه)، مدیریت تقاضا، مدیریت موجودی، برنامه ریزی مورد نیاز مواد (MRP)، برنامه ریزی و خرید و تأمین محصولات، برنامه ریزی فعالیت ها و فروش (S&OP) و در انتها، مدیریت ارتباط با تأمین کنندگان (SRM). علاوه بر این برخی از فروشندگان ارائه دهنده سیستم های مدیریت سفارش می باشند که برای یکپارچه سازی سفارشات مشتری از لحظه دریافت آن تا تکمیل و پرداخت، طراحی شده اند.

 

 

نرم افزار SCM و ابزارهای آن

از آنجایی که بسیاری از مجموعه های ERP و SCM از ویژگی هایی از جمله لجستیک، مخصوصاً انبار و مدیریت موجودی برخوردار می باشند، بسیاری از شرکت ها دست به انتخاب نرم افزاری تخصصی می زنند؛ نرم افزارهایی از این قبیل:

- سیستم مدیریت حمل و نقل (TMS): در اصل حُکم مخزنی از اطلاعات دقیق مربوط به شرکت های حمل و نقل را دارد که کاربران را قادر به برنامه ریزی، اجرا و رهگیری محموله ها می سازد.

- سیستم مدیریت انبار (WMS): نرم افزاری است که به منظور مدیریت بسیاری از فرایندهای مربوط به جابه جایی کالاها توسط انبارها، از جمله ردیابی موجودی ، دریافت و کنار گذاشتن، آنها مورد استفاده قرار می گیرد.

معمولاً مجموعه کوچکی از ابزارهای مهم وجود دارد که در کنار نرم افزار SCM  به فعالیت می پردازند. به طور معمول مجموعه هایی از جمله ERP یا SCM ، ماژول گزارش مخصوص به خود را جهت جمع آوری اطلاعات و ارائه آنها بصورتی که قابل خواندن باشد، دارا می باشند. سکوهای جداگانه هوشمندی کسب و کار (BI) و تجزیه و تحلیل ها، که تقریباً با هر نوع از نرم افزارهای کسب و کار قادر به فعالیت می باشند؛ ابزارهای پیچیده تری را جهت یافتن و تجزیه و تحلیل اطلاعات مرتبط با زنجیره های تأمین خود، در اختیار کاربران قرار می دهند.

تجزیه و تحلیل ها به شکلی فزاینده در سرتاسر مجموعه SCM تعبیه شده است و نیازی برای دسترسی به ابزار جداگانه هوشمندی کسب و کار (BI) نمی باشد. در سالهای اخیر، تلاش گسترده ای جهت استقرار تجزیه و تحلیل های زنجیره تأمین به منظور یافتن الگوهایی در زمینه ی اطلاعات موجود در سفارشات، محموله ها و دیگر منابع داده ها انجام شده است تا بواسطه ی آن، دقت برنامه ریزی تقاضا بهبود یابد و زنجیره های تأمین را با پاسخگویی و اثرگذاری بالاتر همراه سازد.

 

فناوری های نوظهور در SCM

سایر فناوری های اطلاعاتی مخصوصاً کلان داده ها، تجزیه و تحلیل پیش بینی، هوش مصنوعی (AI)، اینترنت اشیاء (IoT)، رباتیک و دستگاه های خودکار، به شکلی فزاینده برای کمک جهت حل چالش هایی مدرن از جمله خطرات زنجیره تأمین و پایداری، بکار گرفته می شوند. بیشتر این فناوری های نوظهور از اهدافی مشترک برخوردار می باشند که جمع آوری دقیق داده های زنجیره تأمین و تجزیه و تحلیل و واکنش سریع آنها را به آسانی مهیا می سازند.

به عنوان مثال فناوری های لجستیک اینترنت اشیاء (IoT logistics technologies) با بکارگیری سنسورهایی جهت کنترل دمای مواد غذایی فاسد شدنی در حال انتقال، به شفافیت و ردیابی آنها به منظور تقویت کیفیت مواد غذایی کمک شایانی می کنند. تجزیه و تحلیل پیش بینی که توسط یادگیری ماشینی و پردازش زبان طبیعی هوش مصنوعی (AI) به تکامل می رسد؛ قادر به پیش بینی مشکلات می گردد و گاهی اوقات نیز آنها را بدون مداخله انسان برطرف می سازد.

بِلاک چِین صحت و مالکیت اسنادی که در لجستیک زنجیره تأمین و میلیون ها سند دیگر روزانه در سرتاسر زنجیره تأمین مبادله می شوند، را ضمانت می کند. بسیاری از موارد ابتدایی استفاده از زنجیره تأمین بِلاک چِین بهبودی تأمین مواد اولیه و محصولات زراعی جهت بهبودی هر چه بیشتر ایمنی و پایداری مواد غذایی را شامل می گردد.

از دیگر فناوری های نوظهوری که می تواند منجر به بهبودی چابکی و مدیریت خطرات شود، دوقلوهای دیجیتال می باشد که تحت عنوان نمایشی دیجیتالی از یک چیز یا یک شخص یا فرایندی معرفی می شوند؛ دوقلوهای دیجیتال ابتدا به عنوان مراحل توسعه محصول کار خود را آغاز می کنند و در ادامه جهت مدیریت داده ها و نگهداری و تجهیزات گران قیمت، از جمله کامیون های مخصوص استخراج معدن و خطوط مونتاژ کارخانه به کار گرفته می شوند. علاوه بر این دوقلوهای دیجیتال می تواند بهبودی مدیریت داده های محصول (PDM) را نیز رقم بزنند و آنها را به داده هایی سودمند در زنجیره های تأمین مبدل سازند. برخی از شرکت ها در حال کار بر دوقلوهای دیجیتالی ای هستند که بتوانند سرتاسر زنجیره تأمین آنها را مدل سازی کنند و تجزیه و تحلیل پیش بینی را به منظور آگاه سازی مردم از مشکلات بکار گیرند. همچنین دوقلوی های دیجیتال تحت عنوان واسطه گران میان سنسورهای اینترنت اشیاء (IoT) و نرم افزارهای ERP و SCM، وارد عمل می شوند.

 

 

***جهت ادامه مطلب کلیک کنید***

جویا افزار ماندگار پرسیا ( جام پرسیا ) تولید کننده نرم افزارهای یکپارچه سازمانی  :

 

. نرم افزار برنامه ریزی منابع سازمان ( Enterprise resource planning  ( ERP

. مدیریت زنجیره تامین ( Supply Chain Management ( SCM

. مدیریت منابع مالی ( Financial Resource Management ( FRM

. مدیریت بودجه (Budget Management)

. مدیریت منابع انسانی ( Human Resource Management ( HRM

. مدیریت منابع تولید ( Manufacturing Resource Management ( MRP

. مدیریت فرآیند کسب و کار ( Business Process Management ( BPMS

. مدیریت ارتباط با مشتری ( Customer Relationship Management ( CRM

. مدیر وظایف (Task Management)

. هوشمندی کسب و کار Business Intelligent

. داشبورد مدیریتی (Dashboards)

. اتوماسیون اداری ( Office Automation)

. موتور قانون (Rule Engine)

. گزارش ساز( Report Generator)

 

 

 

تماس با واحد مشاوره و اطلاع رسانی : 02188844244

 

 

ارتباط از طریق واتساپ