در این مقاله کوتاه می کوشیم شما را با مهمترین اجزاء موجود در هر فرایند آشنا سازیم. از همراهی شما سپاسگزاریم.

 

رویدادها

رویدادها شرایطی هستند که حضور آنها برای انجام یک فرایند الزامی می باشد. رویدادها هنگامی رخ می دهند که با انجام قطعی یک عمل در تضاد باشند. رویدادها را می توان بعنوان اثری تصور کرد که پس از ارائه علتی اثربخش، بوقوع می پیوندند. شروع و پایان هر فرایند با یک رویداد همراه می باشد.

 

وظائف

وظیفه کوچکترین واحدی است که در قالب آن می توان به تجزیه یک فعالیت پرداخت. تجزیه وظیفه برای یک هدف در حال انجام، امکان پذیر نمی باشد. فرایند کسب و کار به معرفی فعالیت های مختلف می پردازد و به همان میزان نیز روابط متقابل میان آنها را بیان می کند. لازم است بگوئیم روابط متقابل در مقایسه با وظائف از اهمیت بیشتری برخوردار می باشند. در هر ساختاری، کلیات بسیار جامع تر از مجموع جزئیات است. لازمه انجام روش های مدیریت فرایندهای کسب و کار(BPM) برخورداری از دیدی مشارکتی می باشد.  

یکی از مشکلات اساسی مدیریت فرایندهای کسب و کار در این روزها این است که عمده کارورزان قادر به درک این سیستم و دیدگاه آن نمی باشند. کارکنان در کسب و کارهای مشابه، اهدافی متفاوت را دنبال می کنند. بنابراین ممکن است یک متخصص منابع انسانی باعث بهبودی یک فرایند شود؛ در حالی که این احتمال نیز وجود دارد که یک تبلیغ بر عملکرد بخش بازاریابی تأثیرگذار باشد. بنابراین به جای حل واقعی مشکلات، تنها شاهد تغییر و تحول آنها می باشیم. با درکی روشن از چگونگی اتصال یک فرایند به سایر فعالیت ها و فرایندها می توانیم در حل این مشکل اثر گذاشته و پیشرفتی پایدار را رقم بزنیم.

 

 

تصمیم گیری

ممکن است تصمیمات خاصی وجود داشته باشند که بعنوان بخشی از یک فرایند در نظر گرفته شوند. واگذاری تصمیم گیری به افراد درگیر، عواقب نامطلوبی را نیز بهمراه دارد. عدم دستورالعمل های مشخص باعث می شود که تصمیمات اتخاذ شده از سوی افراد مختلف، متفاوت باشد. این امر تجربیاتی ناسازگار را برای مشتریان بهمراه دارد و از کیفیت فرایند می کاهد.  

بعنوان مثال فرایند اعطای برگه مرخصی را در سازمان های بزرگ در نظر بگیرید. برای تعداد برگه های مرخصی که یک فرد می تواند از آنها استفاده کند و روش تأیید آنها، قوانین مشخصی وجود دارد. بنابراین اگرچه بنظر می رسد تصمیم گیرنده اصلی در این زمینه مدیر می باشد؛ ولی مهم ترین کاری که باید انجام شود پیروی از یک روش از پیش تعیین شده است. به همین دلیل اهمیتی ندارد که مدیر چه کسی می باشد و آیا تصمیمات برای همیشه باقی می مانند یا نه؛ چرا که تصمیمات بیشتراز آنکه طبق نظر فرد تدوین شوند دراغلب مواقع بر اساس قانون شکل می گیرند. این قوانین به طور معمول بگونه ای وضع می شوند که در برخی مواقع شرایط دیگری را در فرایند جای دهند.




***جهت ادامه مطلب کلیک کنید***

جویا افزار ماندگار پرسیا ( جام پرسیا ) تولید کننده نرم افزارهای یکپارچه سازمانی  :

 

. نرم افزار برنامه ریزی منابع سازمان ( Enterprise resources planning  ( ERP

. مدیریت زنجیره تامین ( Supply Chain Management ( SCM

. مدیریت منابع مالی ( Financial Resources Management ( FRM

. مدیریت بودجه (Budget Management)

. مدیریت منابع انسانی ( Human Resources Management ( HRM

. برنامه ریزی منابع تولید ( Manufacturing Resources Planning ( MRP

. مدیریت فرایندهای کسب و کار ( Business Process Management ( BPM

. مدیریت ارتباط با مشتری ( Customer Relationship Management ( CRM

. مدیریت وظایف (Task Management)

. هوشمندی کسب و کار Business Intelligent

. داشبورد مدیریتی (Dashboard)

. اتوماسیون اداری ( Office Automation)

. موتور قانون (Rule Engine)

. گزارش ساز( Report Generator)

 

 

 

تماس با واحد مشاوره و اطلاع رسانی : 02188844244

 

 

ارتباط از طریق واتساپ